آفتاب

تونی بلر از طرح آدم‌ربایی و شکنجه سازمان سیا اطلاع داشت

تونی بلر از طرح آدم‌ربایی و شکنجه سازمان سیا اطلاع داشت

به گفته یک منبع آگاه انگلیسی، سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (MI6)، تونی بلر را در جریان کامل طرح آدم‌ربایی و بازجویی‌های مخفیانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر قرار می‌داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، تونی بلر، نخست‌وزیر سابق و جک استرا، وزیر امور خارجه وقت انگلیس کاملا در جریان اقدامات سازمان سیا قرار داشتند و از روش‌های جدید بازجویی آنها همچون غرق مصنوعی که به ادعای دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا قانونی بودند، اطلاع داشته‌اند.

این منبع امنیتی عنوان کرد: سیاستمداران می‌خواستند از همه این طرح‌ها خبر داشته باشند. هرچند آمریکایی‌ها مدعی بودند که در شرایط کنونی این اقدامات قانونی‌اند اما سیاستمداران انگلیسی می‌توانستند سرویس اطلاعاتی خارجی را از مشارکت در این طرح منع کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که دولت انگلیس در حال تحقیق در این خصوص است. هنوز مشخص نیست که جک استرا نیز توسط پلیس انگلیس مورد بازجویی قرار گرفته است یا خیر اما این منبع مطلع امنیتی معتقد است که استرا همکاری سرویس‌ امنیتی انگلیس با سازمان سیا را تایید کرده بود.

دولت انگلیس تاکنون رسما به نقش خود در اجرای شکنجه و بازجویی افراد در این طرح اذعان نکرده است. این اتهامات علیه بلر و استرا در حالی مطرح شدند که سنای آمریکا هفته گذشته طی حکمی خواستار افشای گزارش شش هزار صفحه‌ای از این طرح شد.

انتهای پیام

کد N206664

وبگردی