آفتاب

ناتو حضور نظامی‌اش را در لهستان تقویت می‌کند

ناتو حضور نظامی‌اش را در لهستان تقویت می‌کند

نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد، ناتو حضور خود در این کشور را در چند هفته آتی تقویت می‌کند؛ اقدامی که به کاهش نگرانی‌های امنیتی در کشورهای شرق اروپا پس از تصرف منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اظهارات "دونالد تاسک"، نخست‌وزیر لهستان سه روز پس از آن منتشر شد که وزرای امور خارجه این ائتلاف تحت رهبری ناتو به فرماندهان ارتش دستور دادند تا برنامه‌هایی را برای تقویت اقدامات دفاعی ناتو در میان اعضای شرق اروپا از جمله لهستان، یکی از همسایگان اوکراین طراحی کنند.

الحاق کریمه به روسیه پس از سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهوری اوکراین در پی اعتراضات گسترده باعث عمیق‌ترین بحران در روابط شرق و غرب از زمان جنگ سرد شده است.

اما ناتو برای محدود کردن خطر هرگونه درگیری با روسیه پیشنهاد کرده تا از طریق نیروهای کمکی گردشی به جای استقرار دائم نیروهای ضربت کمکی، امنیت در شرق اروپا را تقویت کند.

تاسک در شبکه تلویزیونی "تی ون ان" گفت: تقویت حضور ناتو و همچنین حضور نظامی در لهستان یک حقیقت است و در چند روز یا چند هفته آتی صورت می‌گیرد. مساله مورد نظر درباره مقیاس، سرعت و برخی جنبه‌های فنی تقویت امنیت لهستان است.

از برنامه‌ریزان ناتو خواسته شده تا طرح‌ها و برنامه‌های کامل خود را تا 15 آوریل سال جاری میلادی ارائه دهند. یکی از مقام‌های ناتو گفت، در زمانی که طراحان در حال بررسی گزینه‌های مورد نظر هستند، ارائه جزئیات عجولانه و نابهنگام است.

اما این اقدامات ممکن است شامل اعزام سربازان و تجهیزات ناتو به متحدان شرق اروپا برای مانورها و اقدامات کمکی کوتاه مدت و همچنین استقرار فوری نیروهای واکنش سریع ناتو باشد.

وزیر امور خارجه لهستان نیز پیشتر گفته بود، اگر ناتو دو یگان مجهز در لهستان مستقر کند، ورشو بسیار خوشحالی خواهد شد.

انتهای پیام

کد N206305

وبگردی