آفتاب

آمریکا یک چینی را به نقض تحریم ایران متهم کرد

آمریکا یک چینی را به نقض تحریم ایران متهم کرد

وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند چینی بازداشت شده در انگلیس را به نقض تحریم های ایران و صادرات قطعات حساس در زمینه فعالیت هسته ای به جمهوری اسلامی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، يک شهروند چينی و دو شرکت ايرانی از سوی وزارت دادگستری آمریکا با اتهام تلاش برای صادرات وسايل مورد نياز برای غنی سازی اورانيوم به جمهوری اسلامی ايران مواجه شده اند.

این فرد چینی "سی های چنگ" نام دارد که مدتی پیش در انگلیس بازداشت شده و قرار است تا ماه ژوئن که زمان رسیدگی به اتهاماتش است در بازداشت بماند. شرکت های ایرانی که در این ر ابطه متهم شده اند نیز "شرکت مهندسی نیکارو" و شرکت عیوض تکنیک" نام دارند. این فرد چینی و دو شرکت ذکر شده متهم به صادرات دستگاهی به نام مبدل فشار به ایران شده اند.

چنگ متهم است که در فاصله نوامبر ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ هزاران قطعه با کاربرد هسته ای را به شرکت ايرانی عيوض تکنيک فروخته است، شرکتی که به نوشته بلومبرگ ادعا می شود در زمينه تهيه و تجهيز وسايل مورد نياز برای پيشبرد برنامه هسته ای ايران فعاليت دارد.

به گفته دادستان پرونده، برخی از اين قطعات محصول چين بوده اند. گفته می شود که چنگ از سال ۲۰۰۹ به بعد در تلاش برای به دست آوردن صدها مبدل فشار توليد شرکت "ام کی اس اينسترومنتس" در آندوور ماساچوست نيز بوده است. بر اساس این گزارش، چنگ به محض دريافت دستگاه های مورد نظر آنها را به ايران منتقل کرده است.

اگر اتهامات وارد شده به چنگ به اثبات برسند وی به 20 سال زندان و یک میلیون دلار جریمه محکوم خواهد شد.

 

کد N204926

وبگردی