آفتاب

نخست‌وزیر اوکراین: به‌رغم فشارهای مسکو به ریاضت اقتصادی پایبندیم

نخست‌وزیر اوکراین: به‌رغم فشارهای مسکو به ریاضت اقتصادی پایبندیم

نخست‌وزیر اوکراین گفت که دولت کشورش با افزایش فشارهای روسیه برای ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین از جمله افزایش قیمت گاز طبیعی مجبور است تا با ریاضت اقتصادی بهای استقلال خود را بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر 39 ساله اوکراین در مصاحبه‌ با خبرگزاری رویترز گفت که اکنون به دلیل حضور فعلی روسیه در شبه جزیره کریمه بسیار دشوار می‌توان با آنچه که از نظر وی جرم بین‌المللی روسیه در تصرف این منطقه خوانده شده، مقابله کرد.

اما از طرف دیگر وی گفت که اوکراین هرگز در ازای برقراری روابط خوب با روسیه اشغال‌گری روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت. وی خاطرنشان ساخت: می‌خواهم کاملا صریح اعلام کنم که ما هرگز الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نخواهیم شناخت. بالاخره زمانی خواهد آمد که اوکراین دوباره کنترل این منطقه را به دست بگیرد.

وی در این مصاحبه که به زبان انگلیسی انجام داد، گفت که رهبر دولتی است که به دلیل اقدامات ریاضت اقتصادی نامحبوب محکوم به خودکشی است. وی اظهار کرد که اوکراین به این اقدامات ریاضتی که شامل افزایش دو برابر قیمت گاز برای مصرف‌کنندگان داخلی از اول ماه مه و پایین نگه داشتن حقوق‌ها در پی نزول سه درصدی اقتصاد است، پایبند خواهد ماند.

وی افزود: حمایت صندوق بین‌المللی پول از اوکراین با بسته مالی 14 تا 18 میلیارد دلاری در ازای انجام اصلاحات دشوار اقتصادی یک گام بسیار بزرگ به جلو خواهد بود.

یاتسنیوک تصریح کرد: ما بار دیگر اعتماد و اعتبار خود را نزد سرمایه‌گذاران خارجی به دست خواهیم آورد. این نقشه راه اوکراین خواهد بود.

این مقام اوکراینی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی حمایت غرب از دولت اوکراین در پی اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود پاسخ داد: آیا در آن زمان جهان آماده جنگ جهانی سوم بود؟ من کاملا مطمئن هستم که جهان این آمادگی را نداشت.

وی عنوان کرد که تحریم‌های سخت غرب علیه روسیه که محدود به برخی تحریم‌های مالی و مسافرتی علیه فهرستی از مقام‌ها و شرکت‌های تجاری روسیه بودند، قابل درک هستند اما به روسیه اجازه دادند تا فشارهای بیشتری به اوکراین وارد کند.

یاتسنیوک با اشاره به اقدام مسکو در روز پنج‌شنبه در افزایش قیمت گاز برای اوکراین گفت: هیچ دلیلی به غیر از مسائل سیاسی برای آنکه روسیه قیمت گاز را برای اوکراین افزایش دهد، وجود ندارد. ما انتظار داریم روسیه در مسیر افزایش فشار به اوکراین در زمینه فروش گاز طبیعی از جمله با محدود کردن تامین گاز اوکراین به کار خود ادامه دهد. روسیه دائما به فشارهایش ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N204144

وبگردی