آفتاب
با پیش بینی وضع پنج سال آینده

اندیشکده آمریکایی:شرایط اقتصاد ایران رو به بهبود است

اندیشکده آمریکایی:شرایط اقتصاد ایران رو به بهبود است

تهران - ایرنا - کارشناسان مسایل ایران در اندیشکده آمریکایی ˈویلسونˈ در نشستی شرایط کنونی ایران را بررسی و وضعیت پنج سال آینده کشور را از نگاه خود پیش بینی کردند.

این نشست ششم فروردین ماه با عنوان ˈایران در پنج سال آینده؛ تغییر یا استمرار؟ˈ برگزار شد.

پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده ویلسون گفته است که در این نشست عنوان شد ˈاکنون ایران بار دیگر در آستانه اتخاذ تصمیمات مهم و تعیین کننده ای قرار دارد و باوجود پیش بینی های بدبینانه عده ای، آقای روحانی و تیم وی اجرای تغییرات در سه زمینه ادغام مجدد ایران با جامعه بین المللی ، باز کردن درهای اقتصاد روی بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی و ایجاد فضای باز سیاسی شروع کرده اند.ˈ

در این نشست همچنین اشاره شده که رییس جمهوری ایران به حوزه روابط خارجی و مذاکرات هسته ای اهتمام جدی دارد . ˈروحانی اغلب از لزوم باز کردن درهای اقتصاد به روی بخش خصوصی سخن می گوید. این تغییرات در مقایسه با دولت قبلی ایران بسیار جدی و موثر به شمار می ایند اما محافظه کاران، همچنان قدرتمندترین جناح سیاسی در ایران هستند و روحانی با موانع جدی روبرو است.ˈ

همچنین گفته شد که برخی روندهای مثبت اقتصادی در دوران ریاست جمهوری دکتر روحانی آغاز شده و ایران در حال خروج از چرخه معیوب افت اقتصادی است.

کاهش نرخ تورم و تثبیت نرخ ارز به عنوان تحولات مثبت اقتصادی در ایران در ماههای اخیر ذکر شد و عنوان گردید نرخ بالای تورم، کسری فاحش بودجه و نرخ بالای بیکاری سه مشکل اصلی اقتصاد ایران است.

در نشست اندیشکده ویلسون تصریح شد که تیم دکتر روحانی در مهار تورم توانا است و البته شرایط اقتصادی ایران تا وضعیت مطلوب فرسنگ ها فاصله دارد. کارشناس شرکت کننده در نشست این اندیشکده پیش بینی کرد میزان تولید ناخالص ملی ایران طی 5 سال آینده بین 3 تا 5 درصد افزایش یابد، نرخ تورم کاهش یابد و بین 10 تا 15 درصد تثبیت شود و نرخ بیکاری و تعداد افرادی که درآمد کافی ندارند نیز به تدریج کمتر شود.

این اندیشکده گفته است که روی هم رفته شرایط اقتصاد ایران رو به بهبود است و پیش بینی می شود که ایران سیاست هایی را که به افت اقتصادی چند سال اخیر منجر شد، در پیش نخواهد گرفت.

ˈبرنارد هورکاردˈ، محقق فرانسوی مسایل ایران در ˈمرکز ملی تحقیقات علمی فرانسهˈ در نشست اندیشکده ویلسون گفته است: انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اهمیت زیادی دارد. ممکن است انتخابات بعدی مجلس به نقطه عطفی در سیاست ایران تبدیل شود چرا که ˈپایداری و دوام هرگونه توافق هسته ای با ایران به تصمیم مجلس بعدی بستگی داردˈ که لازم است توافق هسته ای نهایی را تایید کند.

وی با مهم توصیف کردن مسئله انتخابات در ایران، داده های رسمی را کلید رمزگشایی زندگی سیاسی در ایران دانست و پیروزی دکتر روحانی در انتخابات خرداد ماه سال گذشته را نشانه اجماع جدیدی بین جناح راست و چپ ایران و تمایل هردو گروه به یک راه حل میانه برای خروج ایران از بن بست کنونی توصیف کرد و راه حل مناقشه هسته ای را عمدتا به کشورهای عضو گروه 1+5 وابسته دانست.

روبرتو توسکانوˈ، سفیر سابق ایتالیا در ایران و هند از سال 2003 تا 2008، خواسته مردم ایران را داشتن یک کشور ˈعادیˈ توصیف کرد که چهره ای منفی نزد جهان نداشته باشد. وی تاکید کرد که اکنون در ایران خصومتی نسبت به آمریکایی ها وجود ندارد.

وی اعضای کابینه دکتر روحانی را ˈ ترقی خواه ترین ایرانی های حاضر در دولتˈ توصیف و این امر را شاهدی دال بر ˈتغییرˈ قلمداد کرد.

این دیپلمات سابق ایتالیایی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی اوضاع ایران رو به تغییر است و مسلما ایران همچنان کشور بسیار قابل توجهی خواهد ماند.

ˈرابین رایتˈ، کارشناس اندیشکده آمریکایی ˈموسسه صلح ایالات متحدهˈ که اخیرا به ایران سفر کرده بود، در سخنان خود بر تغییرات ایجاد شده در سیاست خارجی ایران تاکید کرد.

وی با اشاره به ترس کشورهای عرب از شکل گیری ˈهلال شیعیˈ در خاور میانه، شرایط کنونی را متفاوت از گذشته دانست و گفت: ˈبا خروج نیروهای آمریکا از عراق و عقب نشینی آنها در افغانستان، ایران احساس می کند که در محاصره یک ˈحلقه سلفیˈ قرار گرفته و در نتیجه دیگر آمریکا را نه یک تهدید بلکه ایالات متحده را کشوری می داند که دغدغه های امنیت ملی مشترکی با آن دارد.ˈ

این کارشناس خاورمیانه افزود: ˈایرانی ها به چیزی فراتر از شرایط کنونی خود می نگرند. شرایط وخیم اقتصادی ایران که حاصل سوء مدیریت، فساد و شکاف فزاینده اقتصادی است، موجب شده تا محاسبات استراتژیک جدیدی در این کشور به جریان بیفتد. تهران بعد از حل مناقشه هسته ای، مسائل جهان عرب را در دستور کار قرار خواهد داد. ایران نگران است و می خواهد از تفرقه بین مسلمانان جلوگیری کند.ˈ



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام**9330 **1575
کد N204066

وبگردی