آفتاب

آغاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/ کرزای رای خود را در صندوق رای‌گیری انداخت

آغاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/ کرزای رای خود را در صندوق رای‌گیری انداخت

همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزای رای خود را به صندوق‌های رای‌گیری انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری فعلی افغانستان در ساعات آغازین انتخابات ریاست جمهوری این کشور رای خود را به صندوق رای‌گیری انداخت.

هم‌زمان میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان با طلوع سپیده دم به افق این کشور، آماده شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند که از صبح امروز (شنبه) و در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شده است.

در همین حال هزاران نیروی نظامی و امنیتی در شهرهای مختلف این کشور مستقر شده‌اند تا از حملات احتمالی طالبان جلوگیری کنند. گروه طالبان هشدار داده که مانع برگزاری انتخابات می‌شود.

هشت نامزد ریاست جمهوری امروز چشم امید به هواداران خود دارند تا جانشین حامد کرزای، رئیس جمهوری فعلی شوند. کرزای مطابق قانون اساسی افغانستان دیگر نمی‌توانست کاندیدا شود.

این انتخابات در حالی آغاز می‌شود که روز گذشته کشته شدن عکاس-خبرنگار آسوشیتدپرس و زخمی شدن همکار کانادایی او، بر شوق و شعف اخبار انتخاباتی سایه انداخت.

روز جمعه یک پلیس افغان عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس را در ولایت خوست در جنوب این کشور کشت و یک خبرنگار دیگر این خبرگزاری را زخمی کرد.

آنیا نیدرینگهاس، عکاس شناخته شده آلمانی خبرگزاری آسوشیتدپرس بود که در شهر خوست کشته شد. وضعیت کتی گنون، خبرنگار کانادایی این خبرگزاری در بیمارستان تثبیت شده توصیف شده است.

به گزارش بی.بی.سی برای برقراری امنیت صندوق‌های رای در روز شنبه، ارتش و پلیس افغانستان بزرگترین عملیات خود از سال ۲۰۰۱ و زمان سقوط طالبان در این کشور را ترتیب داده است. تمامی ۴۰۰ هزار نیروی پلیس و ارتش برای برقراری امنیت انتخابات بسیج شده‌اند.

آمد و شد به کابل، پایتخت، از نیمروز جمعه به شدت تحت کنترل درآمده و ایست‌های بازرسی در تمامی ورودی‌ها و تقاطع‌های مهم این شهر مستقر شده‌اند.

ناظران بین‌المللی این انتخابات خوشبین‌اند که تدابیر امنیتی گسترده و ترفندهایی که برای جلوگیری از تقلب اتخاذ شده، سلامت انتخابات را تامین کند.

ارسال پیامک تا عصر امروز مختل شده تا از تلاش‌های ستادهای نامزدها برای تبلیغات در روز انتخابات جلوگیری شود.

هشت نامزد انتخاباتی در این دوره با یکدیگر رقابت می‌کنند اما ناظران معتقدند رقابت اصلی میان سه چهره شناخته شده یعنی عبدالله عبدالله، زلمی رسول و اشرف غنی احمدزی در خواهد گرفت.

این اولین دوره انتخابات افغانستان است که با مدیریت و نظارت افغان ها برگزار می شود و پیش بینی شده که در این انتخابات سیزده میلیون نفر شرکت کنند.

انتهای پیام

کد N203974

وبگردی