آفتاب

مین های کار گذاشته شده در کرواسی بیش از 500 قربانی برجا گذاشته اند

مین های کار گذاشته شده در کرواسی بیش از 500 قربانی برجا گذاشته اند

بلگراد- مرکز مین یابی کرواسی با استناد به تحقیقات انجام شده اعلام کرد که مین های کار گذاشته شده در جنگ های داخلی این کشور در دهه نود میلادی، تا کنون511 قربانی و یک هزار و 467 مجروح به جا گذاشته اند.

به گزارش ایرنا، از جنگ های داخلی در کرواسی در زمان یوگسلاوی سابق هنوز حدود 70 هزار مین در مساحتی برابر با 610 کیلومتر مربع در 89 منطقه در سراسر این کشور باقی مانده است که خنثی نشده اند.

بنا به گزارش مرکز مین یابی کرواسی، زندگی نزدیک به یک پنجم جمعیت این کشور در محیط های مین گذاری شده در سراسر کشور در معرض خطر است.

مرکز مین یابی کرواسی در نظر دارد که در سال جاری میلادی 51.4 کیلومتر مربع از مناطق مشکوک مین گذاری شده را پاکسازی کند.

علاوه بر مین های کار گذاشته در کرواسی دیگر مهمات نظامی از جمله بمب های انفجار نشده در مناطق مختلف این کشور از زمان نا آرامی های اوایل دهه نود میلادی تهدیدی جدی برای شهروندان کرواسی محسوب می شوند.

کرواسی در سال 1997 میلادی کنوانسیون ممنوعیت استفاده از تولید، واردات، صادرات و ذخیره سازی مین های زمینی را امضا کرده است که مجلس این کشور آن را در 24 آپریل 1998تصویب کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2005 میلادی برای کمک به مبارزه با اقدامات مین گذاری قطعنامه ای را به تصویب کرد و در این راستا 4 آپریل را به عنوان روز جهانی توجه به خطرات ناشی از مین اعلام کرد.

بوسنی و هرزگوین دیگر کشور بالکان غربی که در جنگ های بالکان درگیر بوده است با گذشت نزدیک به 20 سال از جنگ هنوز با مشکل پاکسازی مین مواجه است، به طوریکه بیش از 3 درصد از این کشور پوشیده از 220 هزار مین هستند.

مرکز مین یابی بوسنی و هرزگوین در این رابطه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که از پایان جنگ در این کشور در سال 1995 میلادی بر اثر انفجار مین در مناطق مین گذاری شده تا کنون 591 نفر جان خود را از دست داده اند و یک هزار و 686 نفر نیز مجروح شده اند.

بیش از 80 کشور در جهان با مساله مین که اغلب قربانی آن بچه ها هستند، مبارزه می کنند و در این رابطه از سال 1992 میلادی تاکنون حدود 217 میلیون یورو برای عملیات خنثی سازی مین اختصاص داده شده است.

در سال گذشته میلادی برای اجرای عملیات خنثی سازی 41 طرح در 24 کشور حدود 18 میلیون یورو هزینه شده است.

اروپام**2061**1566
کد N203788

وبگردی