آفتاب

عقب نشینی دولت ترکیه از مواضعش در قبال شبکه های اجتماعی

عقب نشینی دولت ترکیه از مواضعش در قبال شبکه های اجتماعی

آنکارا- ایرنا - دولت آنکارا از مواضع خود در قبال مسدود کردن شبکه های اجتماعی در این کشور عقب نشینی کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، دولت آنکارا در پی مخالفت های داخلی و خارجی در باره مسدود کردن شبکه های اجتماعی ˈتوییتر و یوتیوب ˈ و حکم دادگاه قانون اساسی این کشور مبنی بر رفع مسدودیت شبکه اجتماعی توییتر در عقب نشینی آشکار با رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی در ترکیه موافقت کرد.

دادگاهی در آنکارا نیز امروز - جمعه - حکم رفع مسدودیت از شبکه اجتماعی ˈ یوتیوب ˈ را صادر کرد.

دولت آنکارا در پی انتشار یک نشست محرمانه در وزارت امور خارجه ترکیه علیه سوریه در شبکه اجتماعی یوتیوب نسبت به فیلترینگ این شبکه اجتماعی اقدام کرد.

دادگاه منطقه ˈ گلباشی ˈ آنکارا امروز در رسیدگی به شکایات برخی نهادهای مدنی علیه مسدودیت یوتیوب حکم به گشودن مجدد دسترسی به این شبکه اجتماعی را صادر کرد.

دادگاه قانون اساسی ترکیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد، مسدود کردن شبکه اجتماعی توییتر نقض آزادی بیان و عقیده است که در ماده 26 قانون اساسی ترکیه برحفاظت از آن تاکید شده است.

دولت آنکارا در پی صدور این حکم نسبت به رفع فیلترینگ شبکه اجتماعی توییتر اقدام کرد.

فیلترینگ شبکه های اجتماعی درترکیه درپی افزایش درگیری های بین مخالفان دولت آنکارا با حزب حاکم عدالت وتوسعه درآستانه انتخابات محلی که روزیکشنبه گذشته برگزار شد، با واکنش های گسترده داخلی و خارجی روبه رو شد.

براساس این گزارش ، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه امروز حکم دادگاه قانون اساسی این کشور در خصوص رفع فیلترینگ از شبکه اجتماعی ˈ توییترˈ را عجولانه، غیر ملی و مغایر با پروسه حقوقی ترکیه ارزیابی کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه دولت آنکارا حکم روز چهارشنبه دادگاه قانون اساسی را اجرا و نسبت به رفع مسدودیت شبکه اجتماعی توییتر اقدام کرده است،افزود: به رغم این، احترامی برای حکم دادگاه قانون اساسی قائل نیست.

اردوغان گفت: شبکه های اجتماعی ˈتوییتر و یوتیوبˈ و دیگر شبکه های اجتماعی مشابه، در واقع شرکتهای خارجی هستند و ارزیابی دادگاه قانون اساسی ترکیه از مسدود شدن توییتر در ترکیه به عنوان ˈنقض آزادی بیانˈ قابل فهم نیست.

او تاکید کرد که این شرکتها باید در ترکیه تابع قوانین و مقررات این کشور باشند.

دولت آنکارا چندی پیش از شبکه اجتماعی توییتر درخواست کرد صفحات شماری از کاربران ترکیه ای را مسدود سازد که این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت.

دولت آنکارا پس از آن شبکه اجتماعی توییتر در ترکیه را در واکنش به آنچه که فحاشی و توهین و نشر اتهامات بی مورد علیه مقامات دولتی این کشور خواند ، مسدود کرد.

سه تن از نمایندگان حزب مخال جمهوریخواه خلق با استفاده ازحق مراجعه انفرادی به دادگاه قانون اساسی، علیه فیلترینگ این شبکه اجتماعی نزد این دادگاه اقامه دعوی کرده بودند.

آمریکا در پی فیلتر شدن شبکه اجتماعی توییتر در ترکیه به دنبال اتحادیه اروپا از مسدود شدن دسترسی کاربران به این شبکه اجتماعی انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای تاکید کرد ، نگرانی عمیق آمریکا پس از مطرح شدن احتمال مسدود شدن سایت های شبکه های اجتماعی در ترکیه همچنان ادامه دارد.

در این بیانیه آمده است، دموکراسی ها با چند صدایی در جامعه تقویت می شوند. رسانه های آزاد و مستقل رکن اساسی دموکراسی و جامعه باز به شمار می روند و دارای اهمیت اساسی در تامین شفافیت فعالیت های دولت و پاسخگو بودن آن هستند.

از سوی دیگر، «نلی کروس» کمیسر امور فناوری های جدید اروپا فیلتر شدن شبکه اجتماعی توییتر را در ترکیه اقدامی برای سانسور دانست و آن را محکوم کرده بود.

خاورم ** 2012 * 230**1586
کد N203622

وبگردی