آفتاب

روسیه نماینده نظامی خود در ناتو را فراخواند

روسیه نماینده نظامی خود در ناتو را فراخواند

در پی تعلیق همکاری‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مسکو،‌ روسیه نماینده نظامی ارشد خود در این ائتلاف را برای رایزنی فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، در پی افزایش تنش میان روسیه و غرب در خصوص بحران اوکراین، ژنرال والری یونوویچ، نماینده ارشد نظامی روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای رایزنی به روسیه فراخوانده شد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که ناتو در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه همکاری‌های خود با مسکو را به حالت تعلیق درآورد.

آناتولی آنتونف، معاون وزیر دفاع روسیه گفت: ما شانسی برای ادامه همکاری نظامی با ناتو طبق روال قبل نمی‌بینیم و تصمیم گرفتیم تا نماینده نظامی روسیه در ناتو را برای رایزنی به مسکو فرابخوانیم.

پیش از این ناتو اعلام کرد، در اعتراض به حضور نیروهای نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه تمامی همکاری‌های خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورد و به طراحان نظامی خود دستورداده تا اقداماتی را برای تقویت قوای دفاعی این ائتلاف و اطمینان‌ دادن به کشورهای اروپای شرقی برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ‌آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد: اقدامات روسیه به این معنا است که هیچ چیز مانند سابق نخواهد بود. ما تمام همکاری‌های عملی خود با روسیه، نیروی نظامی و غیرنظامیان این کشور را به حالت تعلیق درمی‌آوریم.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو نیز در نخستین نشست خود از زمان حضور نیروهای روسیه در شبه‌جزیره کریمه در اوکراین اعلام کردند که این مساله سخت‌ترین بحران شرق و غرب پس از جنگ سرد است.

وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری عنوان کرد که کرملین انتظار دارد ناتو به توافقات دوجانبه با روسیه احترام بگذارد.

از سوی دیگر، در پی تیرگی روابط مسکو-واشنگتن بر سر بحران اوکراین، پنتاگون تمامی مذاکرات با روسیه را در خصوص سپر دفاعی ضد موشکی در اروپا متوقف کرده است.

انتهای پیام

کد N203278

وبگردی