آفتاب

تلاش همپمیانان عربستان در لبنان برای نزدیک شدن به حزب الله

تلاش همپمیانان عربستان در لبنان برای نزدیک شدن به حزب الله

بیروت – ایرنا – تلاش های حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری» که همپیمان اصلی عربستان سعودی درلبنان است برای گشودن کانال های ارتباطی به منظور نزدیک شدن به حزب الله درصدر اخبار2 روز گذشته رسانه های لبنانی قرار گرفته است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رسانه های لبنانی خبر داده اند که بزودی دیداری مهم بین نمایندگان حزب الله و جریان المستقبل برگزار خواهد شد.

« اشرف ریفی » وزیر دادگستری و از اعضای گروه 14 مارس دو روز قبل و پیش از شروع جلسه دولت لبنان گفت که « برای احیای کانال های ارتباط با حزب الله تلاش های گسترده ای را شروع کرده ایم تا بتوانیم با کمک یکدیگر از لبنان حمایت کنیم».

درهمین حال « حسین الحاج حسن» وزیر صنایع و عضو حزب الله نیز به موفقیت های دولت لبنان در اتخاذ تصمیم هایی بر مبنای توافق اعضای آن از جمله انتصابات جدید اشاره کرد و گفت که ما همواره تمایل خود را برای تفاهم با همه لبنانی ها اعلام کرده ایم.

منابع خبری این اظهارات الحاج حسن را واکنشی مثبت به درخواست اشرف ریفی ارزیابی کرده اند.

درهمین چارچوب روزنامه لبنانی « الاخبار» نوشت که « جریان المستقبل و حزب الله کانال هایی را برای برقراری ارتباط گشوده اند و بزودی نمایندگان دو طرف در یک نشست مشترک حاضر خواهند شد».

الاخبار به نقل از منابع آگاه افزود : بین اشرف ریفی و « الحاج وفیق صفا» رییس واحد ارتباطات و هماهنگی حزب الله بعداز تشکیل دولت جدید دیداری برگزار شد اما ادامه نیافت تا اینکه چند روز قبل ریفی بطور مستقیم با وفیق صفا به بهانه هماهنگی در باره یک موضوع مشترک، تماس جدیدی برقرارکرد تا اینکه دو روز قبل از گشودن کانالهای گفت وگو با حزب الله خبر داد.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد که « تماس دوم ریفی و وفیق صفا دیروز جمعه برقرار شده است و دو طرف بر برگزاری دیداری با یکدیگر در زمانی نزدیک به توافق رسیده اند.»

الاخبار به نقل از منابعی که ازجزییات روابط دو طرف آگاه است، خاطرنشان کرد: تلاش المستقبل برای گشودن کانال های ارتباط و تماس با حزب الله در چارچوب یک تصمیم منطقه ای و بین المللی برای آرام کردن اوضاع در لبنان صورت گرفته است.

این روزنامه نوشت : حزب الله همچنان براساس تصمیم گذشته خود با جریان المستقبل در خصوص مسائل امنیتی هماهنگی می کند و در آینده این کانال هماهنگی امنیتی به سطح « امنیت سیاسی » گسترش خواهد یافت.

در همین حال « الدیار» دیگر روزنامه لبنانی از تماس های مستقیم بین « حاج وفیق صفا» نماینده حزب الله با « نهاد المشنوق» و « اشرف ریفی» وزیران کشور و دادگستری دولت لبنان و دو عضو جریان المستقبل خبر داد و نوشت که دو طرف برای حل اختلافات فی مابین گفت وگو کرده اند.

الدیار افزود : وفیق صفا در این تماس ها تاکید کرده است که حزب الله خواستار موفقیت دولت توافقی کنونی و حل همه پرونده ها و اتخاذ تصمیم ها براساس توافق است و ما و جنبش امل برای این هدف تلاش می کنیم و این سخنان نماینده حزب الله با استقبال المشنوق و ریفی مواجه شد و بر آمادگی جریان المستقبل برای همکاری و هماهنگی با حزب الله تاکید کردند.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: نتایج این توافق و هماهنگی در پوشش سیاسی از برنامه موفق امنیتی در طرابلس دیده می شود که بزودی با اجرای آن در بقاع بویژه منطقه عرسال در 48 ساعت آینده تکمیل خواهد شد.

الدیار نوشت : از دیگر نتایج توافق بین حزب الله و جریان المستقبل تصویب انتصاب های جدید در دولت لبنان و مصوبات مجلس لبنان در خصوص قانون های مربوط به کارگران روزمزد و احتمالا تصویب افزایش حقوق ها در هفته آینده است.

خاورم ** 1324
کد N202974

وبگردی