آفتاب

دبیر کل جدید ناتو منتقد سرسخت این سازمان بوده است

دبیر کل جدید ناتو منتقد سرسخت این سازمان بوده است

واحد مرکزی خبر نوشت:

شبکه روسیا الیوم گزارش داد: ینس استولتنبرگ دبیرکل آینده ناتو بدون داشتن تجربه نظامی در شرایط حساسی دبیرکلی این پیمان را برعهده می گیرد. 

لطفی مبروک گزارشگر شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، درباره رویکردهای دبیرکل جدید ناتو گفت: ینس استولتنبرگ چهره جدیدی در دبیرخانه پیمان آتلانتیک شمالی است. دبیرکلی استولتنبرگ یکی از مسایل تناقض آمیز در ناتوست. او از جمله منتقدان سرسخت ناتو بود و بر لزوم خروج نروژ از این پیمان تاکید داشت. او متولد اسلو و دارای مدرک اقتصاد از دانشگاه این شهر است. استولتنبرگ برای سه دوره نخست وزیر نروژ بود. او از حمایت آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برخوردار است و آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو هم او را تمجید کرد. در حالی که استولتنبرگ برای برعهده گرفتن دبیرکلی ناتو آماده می شود، بعضی از ناظران به وجود نقاط تیره ای در مدت نخست وزیری او در نروژ اشاره می کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: در دور نخست وزیری ینس استولتنبرگ در نروژ، یک تروریست توانست در دو عملیات هشتاد و پنج نفر را به قتل برساند.
فعالان صلح در نروژ هم از عملکرد استولتنبرگ راضی نیستند، زیرا او با اعزام نیرو از کشورش به افغانستان در سال 2001 در زمان حمله آمریکا موافقت کرد. استولتنبرگ همچنین مشارکت نروژ در دخالت نظامی در لیبی را در سال 2011 هم پذیرفت. استولتنبرگ در شرایطی دبیرکلی ناتو را برعهده خواهد گرفت که فقط پیشینه سیاسی دارد و تجربه نظامی نداشته است. او در شرایط دبیرکل ناتو خواهد شد که این پیمان با چالش های جدی از جمله مشکل خروج از افغانستان و مسایل داخلی ناتو مانند تسلط آمریکا بر تصمیمات این پیمان روبروست و تنش بین آن و روسیه هم تشدید شده است.

4949

کد N201956

وبگردی