آفتاب

کره جنوبی برای تبعات آزمایش هسته ای کره شمالی آماده شد

کره جنوبی برای تبعات آزمایش هسته ای کره شمالی آماده شد

پکن - ایرنا - کره جنوبی اعلام کرد که این کشور خود را برای مقابله با تبعات چهارمین آزمایش هسته ای کره شمالی آماده کرده است.

به گزارش ایرنا ، کره شمالی در سال های 2006 و 2009 و آخرین بار فوریه سال گذشته میلادی آزمایش اتمی انجام داد و رسانه ها و مقامات کره جنوبی از آماده شدن پیونگ یانگ برای چهارمین آزمایش اتمی خبر می دهند.

خبرگزاری یونهاپ روز چهارشنبه از قول کیم مین سوک سخنگوی وزارت دفاع کره گزارش کرد : اگرچه علایمی وجود ندارد که نشان دهد کره شمالی فورا دست به آزمایش اتمی خواهد زد اما تمام اقدامات احتیاطی و لازم را صورت داده ایم.

وی گفت که شواهد و مدارکی مبنی بر ساخت تونل های افقی در شمال کره شمالی بدست آمده است که احتمالا به این آزمایش اتمی ربط پیدا می کند.

کره شمالی هشدار داده است که با توجه به سیاست های خصمانه آمریکا احتمال دارد نوع تازه ای از بمب اتمی را آزمایش کند.

ناظران می گویند این بمب ممکن است اورانیومی یا از نوع هیدروژنی باشد.

آخرین آزمایش اتمی کره شمالی هم در منطقه شمالی پونگ گیه ری این کشور انجام شد .

روزنامه چاینا دیلی چین نوشت که آزمایش های موشکی اخیر از جمله پرتاب دو موشک بالستیک کره شمالی ممکن است به آزمایش اتمی این کشور مرتبط باشد.

چین نسبت به این آزمایش و بحران احتمالی پس از آن که گریبان منطقه را خواهد گرفت هشدار داد. با این وصف چین سیاست های نادرست آمریکا را باعث بروز مساله هسته ای شبه جزیره کره می داند.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که اگر مقداری تجهیزات دیگر به تونل های افقی کره شمالی برده شود مشخص می شود این کشور آماده آزمایش اتمی است اما هنوز دست به انتقال تجهیزات نزده است.

بیشترین مورد نگران کننده پرتاب دو موشک بالستیک کره شمالی در هفته گذشته از نوع رودونگ است. کره جنوبی می گوید که این پرتاب ها احتمال دارد به آزمایش اتمی مربوط باشد.

کره شمالی در سال 2006 میلادی سه ماه پس از پرتاب بالستیک های مدل رودونگ آزمایش اتمی خود را انجام داد.

کره شمالی سال گذشته میلادی هم دو ماه پس از پرتاب راکت یونها - 3 دست به آزمایش اتمی زد.

این کشور این هفته رزمایشی با گلوله های جنگی آغاز کرد و کره جنوبی سپس مدعی شد 500 گلوله توپ از سوی کره شمالی شلیک شده که 100 گلوله آن در آب های کره فرود آمده و ارتش این کشور هم اقدام به شلیک متقابل کرده است.

رزمایش های کی ریزالو و فول ایگل آمریکا و کره که از ماه فوریه آغاز شد و بخشی از آن تا اواسط ماه جاری میلادی ادامه دارد بشدت کره شمالی را عصبانی کرده است.

پیونگ یانگ چندین بار خواستار لغو این رزمایش ها شد اما آمریکا و کره جنوبی به این درخواست ها بی توجهی کردند.

آساق ** 2100 **1611
کد N201592

وبگردی