آفتاب

چین به آمریکا در خصوص منازعات دریای جنوبی هشدار داد

چین به آمریکا در خصوص منازعات دریای جنوبی هشدار داد

پکن - ایرنا - چین روز چهارشنبه به آمریکا هشدار داد که در منازعات پکن با همسایگانش در مورد دریای جنوبی چین از کشوری جانبداری نکند و دست از مداخله جویی بردارد.

به گزارش ایرنا ، هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین این مطلب را در پی اظهارات برخی از مقام های وزارت خارجه آمریکا در حمایت از فیلیپین بر سر تملک بر جزایر مورد منازعه این کشور و چین عنوان کرد.

وی گفت که این مساله مربوط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین است و مداخله آمریکا باعث گستاخی طرف های ذی ربط شده و بر تنش ها می افزاید.

ماریا هارف معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که چین در این اختلافات تحریک آمیز عمل می کند و باعث بی ثباتی منطقه می شود.

این مقام آمریکایی از موضع فیلیپین که خواستار داوری بین المللی در باره جزایر مورد منازعه رن آی ( نن شا) در دریای جنوبی چین شده است، حمایت کرد .

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که جزایر نن شا و آب های اطراف آن از جمله منطقه رن آی متعلق به چین است و جزو تمامیت ارضی این کشور محسوب می شود.

وی گفت که ما هرگز نمی گذاریم مانیل جزایر را از چنگ چین درآورد. این منطقه از آن چین است.

جزایر رن آی در دریای جنوبی چین اکنون در اختیار فیلیپین است و چین از مانیل می خواهد نیروهایش را از این جزایر خارج کند.

فیلیپین که ناوها و نیروهایش را بارها به این جزایر اعزام کرده اکنون برای حل اختلاف با چین از داوری بین المللی تقاضای کمک کرده است.

چین این درخواست را رد کرده و آن را مغایر با حقوق دریاها و قوانین بین المللی دانسته و بجای آن به فیلیپین توصیه کرده است وارد گفت وگوی مستقیم با پکن شود.

مانیل از سال 1999 میلادی در این جزایر نیرو پیاده کرده است و در حال ساخت تاسیسات زیربنایی است.

چین فیلیپین را متهم کرده است که در حال دامن زدن به تنش ها است.

رسانه های چین روز گذشته نوشتند که فیلیپین حقی بر این منطقه ندارد و سرنوشت نهایی آن را چین تعیین می کند.

این در شرایطی است که آمریکا در منازعات ارضی در دریاهای شرقی و جنوبی چین از طرف های مقابل چین چون فیلیپین، ویتنام و ژاپن حمایت می کند.

آساق ** 2100 **1611
کد N201567

وبگردی