آفتاب

سی و ششمین نشست رژیم حقوقی دریای خزر در عشق آباد آغاز شد

سی و ششمین نشست رژیم حقوقی دریای خزر در عشق آباد آغاز شد

دوشنبه - ایرنا - سی و ششمین جلسه گروه کاری تعیین رژیم حقوقی دریای خزر امروز سه شنبه با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد پایتخت ترکمنستان آغاز شد.

به گزارش منابع خبری محلی، در این نشست ˈابراهیم رحیم پورˈ معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و نماینده ویژه کشورمان در امور دریای خزر به همراه نمایندگان روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان آخرین موضوعات مربوط به کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی و مفاد آن را برای ارائه به اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو که قرار است اردیبهشت ماه سال جاری در روسیه برگزار شود، آماده خواهند کرد.

کار بر روی پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و بیانیه پایانی درباره اصول همکاری کشورها در دستور کار اجلاس گروه کاری کشورهای ساحلی خزر در عشق‏ آباد، قرار دارد.

معاونان وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر همچنین در این نشست آخرین موضوعات مربوط به کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی و مفاد آن را برای ارائه به اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو که اردیبهشت ماه در روسیه برگزار خواهد شد، آماده می کنند.

قربان قلی بردی محمدفˈ رییس جمهوری ترکمنستان در پیامی برای این جلسه گفت: مسائل مربوط به دریای خزر جایگاه مهمی در سیاست خارجی دارد و در همین راستا سیاست منطبق با اصول حسن همجواری، احترام متقابل و مشارکت مساوی و برابر در دستور کار قرار دارد.

سی و پنجمین نشست معاونین وزاری خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر بهمن ماه 1392 در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شده بود.

ˈابراهیم رحیم پورˈ معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و نماینده ویژه کشورمان در امور دریای خزر اخیرا در شهر دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفته بود: پس از فروپاشی شوروی طبیعی بود که دریایی که قوانین بین المللی در باره آن صدق نمی کند، برای تعیین رژیم حقوقی به خاطر اختلاف نظرها نیاز به مشورت کشورهای این حوزه داشته باشد و با مذاکراتی که با نمایندگان پنج کشور حاشیه دریای خزر انجام شد، به موفقیت های خوبی رسیده ایم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه در مورد تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نباید عجله کرد، گفت: نشست سران پنج کشورهای ذی نفع در سپتامبر سال جاری میلادی در آستاراخان برگزار خواهد شد.

رحیم پور گفت: برای حل مسائل اساسی دریای خزر وقت بیشتری لازم است، اما گام های خوبی نیز برداشته شده است و مذاکرات در حال انجام است .

آساق**1663**1547
کد N201141

وبگردی