آفتاب

آمریکا به دنبال خریدار برای تسلیحات مستعمل خود در افغانستان

آمریکا به دنبال خریدار برای تسلیحات مستعمل خود در افغانستان

مقام‌های دولت آمریکا اعلام کردند واشنگتن به دنبال خریدار برای فروش میلیاردها دلار سخت افزار‌های نظامی‌اش همزمان با خروج از افغانستان پس از 13 سال جنگ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما این اقدام از جانب آمریکا در منطقه‌ای که روابط میان کشورهایش دچار تزلزل و آشفتگی است، امری پیچیده و مشکل به نظر می‌رسد.

در بیانیه سفارت آمریکا در پاکستان آمده است، اسلام‌آباد تمایل دارد تا تجهیزات نظامی دست‌دوم و کارکرده آمریکا را بخرد.

در این بیانیه هم‌چنین آمده است: درخواست اسلام‌آباد درحال بررسی است اما خرید هرگونه تجهیزات نظامی توسط پاکستان شامل خودروهای ضدمین، نباید باعث خشم و عصبانیت افغانستان شود.

مارک رایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک مصاحبه تلفنی گفت: ایالات متحده تمایل دارد تا این تجهیزات و تسلیحات نظامی را به کشورهای همسایه بفروشد چراکه بازگرداندن این تجهیزات به آمریکا بسیار هزینه‌بردار خواهد بود. درمیان اقلامی که برای فروش گذاشته شده است می‌توان به 800 دستگاه خودروی ضد مین اشاره کرد. فروش این وسایل و تجهیزات نظامی به معنای پس‌انداز 500 میلیون دلار و ذخیره صدها میلیون دلار دیگر است. این خودروهای ضد مین توسط نیروهای ارتش آمریکا در عراق و افغانستان برای حفظ جانشان درمقابل مین‌های کاشته شده در زمین توسط شبه‌نظامیان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

براساس آمارهای خبرگزاری آسوشیتدپرس، دست‌کم 2176 تن از اعضای ارتش آمریکا در افغانستان از زمان حمله این نیروها به این کشور به سال 2001 کشته شدند. بسیاری از آنها به واسطه بمب‌های کنار جاده‌ای جان باختند.

البته همچنان این مساله مطرح است که پاکستان، نزدیک‌ترین همسایه افغانستان، نمی‌تواند این خودروهای ضدمین را خریداری کند اگرچه بمب‌های کنار جاده‌ای از مرگبارترین تسلیحات در کشته شدن نظامیان و غیرنظامیان در پاکستان محسوب می‌شوند.

اوایل ماه جاری میلادی، ژنرال جوزف دانفورد، رییس نیروهای ائتلاف ناتو در افغانستان به پنتاگون اعلام کرد که پاکستان برای داشتن این خودروهای ضدمین تمایل نشان داده است.

در بیانیه سفارت آمریکا در اسلام‌آباد آمده است که دولت واشنگتن در حال بررسی درخواست پاکستان برای خرید این خودروهای ضدمین است.

انتشار گزارش‌ها درباره تمایل پاکستان در خرید این تجهیزات از آمریکا باعث بحث‌ها و جدل‌هایی در کابل شده است به طوری که مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند این تجهیزات بایستی در این کشور بمانند.

ایمل فیصل، سخنگوی حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان روز دوشنبه گفت:‌ ما به شدت مخالف این قرارداد بدون مشورت و رایزنی با دولت کابل هستیم و این موضوع را به صراحت به دولت واشنگتن ابراز می‌کنیم. این توافق با هنجارهای معمول همکاری میان شرکای استراتژیک که کابل و واشنگتن هستند، مغایرت دارد.

ژنرال دانفورد در ادامه گفت: دولت کابل در بیانیه اخیر خود به این مساله تاکید داشت که هیچ‌یک از تجهیزات نظامی در افغانستان نباید به پاکستان فروخته شود. ما به تعهدات خود درقبال مردم افغانستان و نیروهای امنیت ملی این کشور پایبند هستیم.

مارک رایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز ادامه داد: واشنگتن در تلاش است تا 6 میلیارد دلار از سخت افزارهای غیرنظامی خود – شامل میز، صندلی و ژنراتور- را پیش از خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو در پایان سال جاری میلادی از افغانستان منهدم کند.

آمریکا سال گذشته میلادی فروش تجهیزات نظامی دست‌دوم را به دولت کابل آغاز کرد و مبلغ حاصل از آن 42 میلیون دلار شده است.

انتهای پیام

کد N201117

وبگردی