آفتاب

چین خطاب به دو کره: صبور و خویشتندار باشید

چین خطاب به دو کره: صبور و خویشتندار باشید

پکن - ایرنا - در پی شلیک واحدهای توپخانه دو کره به یکدیگر چین از هر دو کشور خواست خویشتنداری نشان دهند.

به گزارش ایرنا ، هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر شد خاطر نشان کرد : صلح و ثبات شبه جزیره کره با اهمیت است. در این شرایط همه طرف ها باید صبوری و خویشتنداری از خود نشان دهند.

وی این مطلب را به دنبال آن اعلام کرد که کره جنوبی مدعی شد دهها گلوله توپخانه کره شمالی در جریان رزمایش آن کشور در آبهای کره فرود آمده است.

کره جنوبی سپس روز دوشنبه فورا اقدام متقابل کرد و گلوله هایی به سمت کره شمالی شلیک کرد.

کره شمالی این رزمایش را پاسخی به سازمان ملل و آمریکا و کره جنوبی دانست که پرتاب دو موشک بالستیک این کشور در هفته گذشته را محکوم کرده اند.

کره شمالی تاکید کرد که سئول اخیرا مانند تبهکاران عمل می کند و این روش می تواند باعث تشدید تنش ها شود.

وزارت خارجه چین بشدت از افزایش تنش ها در شبه جزیره کره ابراز نگرانی کرده است.

با این وصف رسانه های چین مسبب این شرایط را سیاست های آمریکا در قبال کره شمالی دانسته و از رزمایش های مکرر این کشور با کره انتقاد کرده اند.

برخی ناظران بر این باورند که کره شمالی با انجام آزمایش های موشکی و رزمایش برای آزمایش چهارمین بمب اتمی آماده می شود.

چین وضعیت شبه جزیره کره را آسیب پذیر توصیف کرده است.

آمریکا و کره نیز اتفاقات روز گذشته را محکوم کرده اند.

کره گفته است که ارتش این کشور برای تحرکات کره شمالی آماده است و پیونگ یانگ نباید در اراده راسخ نظامیان کره برای حراست از کشور و آبهای منطقه تردید کند.

سئول مدعی شد کره شمالی در رزمایش روز دوشنبه خود حدود 500 گلوله توپ شلیک کرد که نزدیک به 100 گلوله به داخل محدوده جغرافیایی کره جنوبی اصابت کرده است.

رزمایش کره شمالی سه ساعت به درازا کشید و به دنبال اصابت برخی از گلوله های توپ شلیک شده توسط کره شمالی به درون آب های مورد مناقشه در دریای غربی، با پاسخ متقابل آتش کره جنوبی همراه شد.

وزارت امور خارجه کره شمالی نیز در بیانیه ای در دفاع از اقدام اخیر پیونگ یانگ در پرتاب دو فروند موشک میان برد اعلام کرد: کره شمالی انجام نوع جدیدی از یک آزمایش هسته ای با هدف تقویت بازدارندگی هسته ای خود را منتفی نمی داند.

آساق ** 2100 ** 1611
کد N200802

وبگردی