آفتاب

مقام روس: نگرانی از امنیت نیروگاه های هسته ای اوکراین بی مورد است

مقام روس: نگرانی از امنیت نیروگاه های هسته ای اوکراین بی مورد است

مسکو - ایرنا -ˈ دمیتری راگوزینˈ معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی و تسلیحاتی اعلام کرد: دلیلی برای نگرانی از امنیت نیروگاه های هسته ای اوکراین وجود ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس ، راگوزین روز دوشنبه در شهر سیمفروپل منطقه کریمه همچنین از برداشته شدن ممنوعیت ترانزیت سوخت هسته ای تولید روسیه به کشورهای اروپای شرقی خبر داد.

راگوزین که به همراه دمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه و اعضای دولت به کریمه سفر کرده است افزود: شرکت دولتی روس اتم دلیلی برای نگرانی از امنیت نیروگاه های هسته ای اوکراین نمی بیند.

وی ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پیشتراعلام کرده است که اپراتورهای اوکراینی وضعیت در نیروگاه های هسته ای این کشور را در کنترل دارند.

اوکراین با حدود 46 میلیون نفر جمعیت در شرق اروپا 15 واحد نیروگاه هسته ای دارد و بخش قابل توجهی از نیروی برق خود را از این راه تامین می کند.

سازمان امنیت اوکراین (اس.ب.او) حدود دو ماه قبل نسبت به وجود تهدید جدی برای امنیت انرژی این کشور هشدار داده و اعلام کرده بود: در روزهای اخیر چند مورد تماس تلفنی با مراکز پلیس انجام شده و افراد ناشناس تهدید به حمله به نیروگاه های هسته ای و آبی اوکراین کرده اند.

ˈایوان وسوتسکیˈ معاون اداره ضد اطلاعات سازمان امنیت اوکراین در آن موقع در گفت وگو با کانال تلویزیونی ˈاینترˈ این کشور گفت: افرادی که تا امروز از عواقب تراژدی چرنوبیل رنج می برند سطح خطر این تهدیدها را درک می کنند.

معاون اداره ضداطلاعات سازمان امنیت اوکراین افزود: با این وجود، بخش های انرژی در سطح مناسبی به فعالیت خود ادامه می دهند.

وسوتسکی گفت: مطابق اختیارات خود، تدابیر لازم و اقداماتی که در قوانین جزایی کشور پیش بینی شده است را برای جلوگیری از حمله به امنیت انرژی کشور انجام می دهد.

مساله امنیت و ایمنی نیروگاه های هسته ای در اوکراین با توجه به تجربه ناگوار انفجار نیروگاه چرنوبیل در سال 1986 در این کشور که بر اثر آن عده زیادی کشته و ده ها هزار تن نیز در معرض تشعشعات مرگ بار رادیو اکتیو قرار گرفتند، بسیار مهم و حساس است.

ˈادوارد ایستاوسکیˈ وزیر معادن و انرژی اوکراین نیز همان زمان از تشدید تدابیر امنیتی پیرامون نیروگاه های هسته ای این کشور اروپای شرقی به دلیل تشدید ناآرامی ها خبر داد و گفت: این تصمیم در ارتباط با اعتراض های عمومی در کی یف و دیگر شهرها و مناطق کشور گرفته شد.

اروپام/518 **1010
کد N200484

وبگردی