آفتاب

قرقیزستان بازکردن گذرگاه های مرزی اش با تاجیکستان را آغاز کرد

قرقیزستان بازکردن گذرگاه های مرزی اش با تاجیکستان را آغاز کرد

دوشنبه - ایرنا - بعد از 70 روز مسدود بودن گذرگاه های مرزی قرقیزستان و تاجیکستان ، طرف قرقیزی از روز دوشنبه بازکردن گذرگاه های مرزی خود بروی تاجیکستان را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا ؛ یک مقام اداره مرزبانی قرقیزستان دوشنبه به رسانه ها گفت: از امروز یک گذرگاه در مرز با ناحیه باباجان غفورف و همین طور چند پاسگاه داخلی در مرز بین اسفره و بادکند از جمله در مرز با روستای سمرقندک باز خواهند شد.

وی تصریح کرد: گذرگاه ˈ گلستانˈ به عنوان بزرگترین گذرگاه مرزی بین اسفره تاجیکستان و بادکند قرقیزستان فردا سه شنبه باز خواهد شد.

چند گذرگاه مرزی در ناحیه های اسفره ، جبار رسل اف و باباجان غفورف نیز از روز گذشته به صورت موقت باز شده بود.

با وجود آغاز بازشدن گذرگاه های مرزی، دولت قرقیزستان هنوز بازکردن گذرگاه مرزی اش با تاجیکستان را به صورت رسمی اعلام نکرده است.در جریان تنش مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان در اواخر سال گذشته ، هفت نفر از نیروهای مرزبانی دو طرف زخمی شدند و به دنبال آن روابط دو کشور رو به سردی گرایید.

بیشکک در پی این واقعه سفیر خود را از دوشنبه فراخواند و گذرگاه های مرزی اش را بر روی تاجیکستان بست.

ˈآلماسبیک آتمبایفˈ رییس جمهوری قرقیزستان دو روز پیش با دعوت از مرزنشینان کشورش به خویشتنداری در قبال اختلافات مرزی با تاجیکستان گفت: تنش مرزی میان بیشکک و دوشنبه حل خواهد شد.

وی افزود: مرزنشینان نباید به سخنان گروه های مغرض و منفعت طلب که به تنش و بحث های مرزی قرقیزستان با کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان دامن می زنند ، توجه کنند.

بسته شدن گذرگاه های مرزی مشکلات زیادی را برای ساکنان مرزی و مبادلات تجاری دو کشور بوجود آورده است.

حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان با وجود گذشت 22 سال از استقلال دو کشور همچنان علامت گذاری نشده است و این موضوع بارها به مناقشه مرزی دو طرف تبدیل شد.

تحلیلگران به درازا کشیدن مذاکرات دو کشور همسایه در حل اختلافات مرزی را ناشی از کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی دیپلماسی بین دو کشور می دانند.

به عقیده این تحلیلگران ؛ ادامه روند اختلافات مرزی به حضور بیگانگان و مختل شدن امنیت دو کشور و منطقه منجر خواهد شد.

آساق**1663**1392
کد N200027

وبگردی