آفتاب

تلاش تاتارهای شبه جزیره کریمه برای خودمختاری

تلاش تاتارهای شبه جزیره کریمه برای خودمختاری

تاتارهای شبه جزیره کریمه روز شنبه در کنگره محلی به خود مختاری منطقه‌شان رای دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این وجود نمایندگان حاضر در این کنگره محلی نسبت به چگونگی تعامل با مقامات جدید شبه جزیره کریمه اختلاف دارند.

روز شنبه تاتارهای سراسر کریمه در کنگره محلی خود در شهر باغچه سرای گرد هم جمع شدند تا در خصوص سرنوشت 300 هزار تاتار این منطقه تصمیم بگیرند.

رفعت چوبارف، رهبر تاتارهای کریمه اظهار داشت: همواره در زندگی لحظه‌ای پیش می‌آید که باید تصمیمی گرفته شود که ‌آینده شما را تعیین کند. تاتارها که حدود 12 درصد از جمعیت کریمه را تشکیل می‌دهند با همه‌پرسی 16 مارس برای جدا شدن این منطقه از اوکراین مخالف بوده و آن را تحریم کردند.

چوبارف گفت: اگر روس‌ها در کریمه این حق را دارند که آینده خود را تعیین کنند باید فرض شود که تاتارهای کریمه نیز این حق را دارند.

در این جلسه پس از چند ساعت بحث نمایندگان حاضر رای به آغاز اقدامات سیاسی و قانونی برای خودمختاری قومی و منطقه‌ای تاتارهای کریمه در سرزمین تاریخی خود دادند.

با این وجود مشخص نیست که آنها چگونه قرار است این کار را انجام دهند و یا خواهان تبدیل به یک منطقه خودمختار در اوکراین و یا روسیه هستند.

راویل قائنودین، مفتی بزرگ تاتارهای کریمه خطاب به 200 نماینده حاضر در کنگره گفت: این سرزمین یعنی سرزمین کریمه سرزمین مادری تاتارهای کریمه نیز هست.

در این جلسه همچنین نمایندگان روس‌ها نیز حضور داشته و نسبت به چگونگی تعامل با مقامات جدید کریمه با تاتارها اختلاف پیدا کردند.

انتهای پیام

کد N198729

وبگردی