آفتاب

اندیشکده آمریکاییˈبندر بن سلطانˈ را برای رهبری عربستان مناسب می داند

اندیشکده آمریکاییˈبندر بن سلطانˈ را برای رهبری عربستان مناسب می داند

تهران – ایرنا- یک اندیشکده آمریکایی – اسرائیلی همزمان با معرفی ˈمقرن بن عبدالعزیزˈ به عنوان جانشین ولیعهد عربستان سعودی نوشته است که ریاض به مردانی خودساخته مانند ˈبندر بن سلطانˈ برای هدایت سیاست کشور نیاز دارد.

اندیشکده واشنگتن در مقاله ای به قلم ˈسیمون هندرسونˈ نوشت: گرچه ˈبندر بن سلطانˈ رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی و سفیر سابق این کشور در واشنگتن که به خاطر جراحی شانه در مسکو به سر می برد، در نشست روز جمعه ˈباراک اوباماˈ و ˈعبداللهˈ پادشاه عربستان حضور نداشت اما، بدون شک، روح او بر این مذاکرات سایه افکنده بود. درواقع، به رغم شایعات ضد و نقیض، وی همچنان بازیگری کلیدی در روابط آمریکا و عربستان است.

به نوشته هندرسون، مقامات آمریکایی غیبت چند ماه گذشته بندر را در حکم به حاشیه رانده شدن شخصیتی در حال رنگ باختن و بی ثبات می دانند که ایران و جنگ داخلی در سوریه را با چشم انداز آمریکا ناسازگار و ناهمخوان می داند اما، واقعیت آن است که گرچه ˈمحمد بن نایفˈ وزیر کشور عربستان مسوول هماهنگی سیاست این کشور در قبال سوریه با آمریکا است اما، بندر همچنان فرد مورد نظر در زمینه سیاست عربستان در رابطه با سوریه است.

این اندیشکده آمریکایی – اسرائیلی افزوده است: از نظر ریاض، اگر بندر که زمانی به خاطر نزدیکی اش با محافل قدرت جمهوریخواهان، ˈبندر بوشˈ نامیده می شد موجب نارضایتی دولت اوباما شود، خیلی بد می شود.

هندرسون نوشت: توان و قدرت بندر باعث اجرای ماموریت و رسالت عبدالله برای پادشاهی عربستان و خاورمیانه است. عربستان خواستار سرنگونی ˈبشار اسدˈ در سوریه، تحدید و کنترل حزب الله است. با این حال، باید گفت، گرچه بندر به این مسایل رسیدگی می کند اما، این پادشاه عربستان است که روند جامع سیاست خارجی را تعیین می کند که حتی ممکن است جنگ طلبانه تر از رئیس سازمان اطلاعات خود باشد.

نویسنده از نشست های قبلی اوباما و ملک عبدالله به عنوان میدان مین دیپلماتیک و سیاسی یاد کرد و نوشت، نتیجه اولین دیدار این دو در آوریل 2009 فیلمی معروف بود که اوباما را در حال ادای احترام و تعظیم به عبدالله نشان می داد و برای منتقدان وی این فرصت را ایجاد کرد تا از آن به عنوان مدرک اطاعت کامل رئیس جمهوری از این پادشاه یاد کنند. دو ماه بعد از این دیدار، اوباما قبل از ایراد سخنرانی معروفش در قاهره، در ریاض از ملک عبدالله خواست به عنوان نشانه کلید خوردن روند صلح خاورمیانه، با پرواز هواپیماهای مسافربری اسرائیلی عازم آسیا از حریم هوایی عربستان موافقت کند. پاسخ صریح عبدالله به این درخواست که نشان دهنده ساده لوحی و بی تجربگی تیم اوباما بود، ˈنهˈ بود.

هندرسون در بخش دیگری از این مقاله نوشت: تلاش دولت اوباما برای نزدیکی به ایران به ایجاد دردسرهای بیشتر با ریاض منتهی شد. ملک عبدالله از مفاد توافقنامه موقت هسته ای امضا شده با تهران به خشم آمد و در نشست نوامبر با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا به وی گفت که از مفاد این توافقنامه اطلاع دارد. ˈسعود الفیصلˈ وزیر خارجه عربستان نیز بلافاصله پس از این نشست اعلام کرد که رابطه واقعی بین دوستان باید مبتنی بر صداقت، صراحت و صمیمیت باشد.

این اندیشکده آمریکایی افزوده است: از آنجا که پادشاه عربستان تصور نمی کند واشنگتن در رابطه با مسایلی که بیشتر به ریاض مربوط می شود، وارد عمل شود، وجود بندر برای سیاستگذاری عربستان بسیار ضروری است. عربستان از ضعف واشنگتن در برابر اقدام ˈولادیمیر پوتینˈ در قبال کریمه و موضعی که موجب به دست گرفتن کنترل جنگ داخلی سوریه از سوی اسد شد، به شدت نگران شده است. از این رو، این پادشاهی در غیاب واشنگتن به فردی خودساخته از درون خود برای حفاظت از منافع منطقه ای اش نیاز دارد.

به ادعای این اندیشکده آمریکایی – اسرائیلی ، ملک عبدالله ایران را منشا همه مشکلات خاورمیانه می داند و خواستار آن است که این رقیب فارسش به اندازه ای کوچک شود که دیگر داعیه قدرت برتر در منطقه خلیج فارس نداشته باشد و در زمینه حمایت از اسد ناکام بماند.

نویسنده اندیشکده واشنگتن افزوده است: علاوه بر این تهدیدها، عربستان می تواند همیشه برای خرید تسلیحات هسته ای خود به پاکستان رجوع کند. این گزینه با هسته سیاست خارجی اوباما- منع اشاعه تسلیحات هسته ای- در تضاد است اما، احتمالا واشنگتن جز ابراز خشم کار دیگری در این رابطه نخواهد کرد. عربستان همچنین می تواند با افزایش حمایت از شبه نظامیان (تروریست ها) در سوریه، گوش واشنگتن را بپیچاند.



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام** 1088 **1575
کد N198305

وبگردی