آفتاب

لاوروف: قصد عبور از مرزهای اوکراین را نداریم/ مواضع مسکو و پکن در مورد اوکراین مشابه است

لاوروف: قصد عبور از مرزهای اوکراین را نداریم/ مواضع مسکو و پکن در مورد اوکراین مشابه است

وزیر خارجه روسیه با اعلام این‌ که مسکو قصد تجاوز به خاک اوکراین را ندارد، بر نزدیک شدن دیدگاه‌ها با غرب درخصوص حل بحران اوکراین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون دولتی این کشور تاکید کرد: هیچ راهی برای تحول در اوکراین وجود ندارد؛ مگر اینکه به یک نظام فدرال تبدیل شود.

وی افزود: آنچه هم‌اکنون در اوکراین رخ می‌دهد، نتیجه بحران دولتی عمیق است و ما بر این باوریم که این وضعیت نیازمند انجام اصلاحات عمیق در قانون اساسی است.

لاوروف در ادامه تصریح کرد: ساکنان غرب، شرق و جنوب اوکراین در اعیاد مختلف جشن می‌گیرند و اقتصاد متفاوتی دارد و به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند. آنها به روش‌های مختلفی فکر می‌کنند و به فرهنگ‌های اروپایی متفاوتی گرایش دارند و در این شرایط، زندگی در سایه نظام کنونی اوکراین بسیار دشوار است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: پیشنهاد ما آغاز سریع تحقق اصلاحات در قانون اساسی است که تمامی طرف‌های سیاسی و مناطق در آن مشارکت داشته باشند. اصلاحات قانون اساسی باید از طریق همه پرسی انجام شود و منافع تمامی مناطق را در برداشته باشد و پس از تایید آن با رای مردمی، باید انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی، دستگاه اجرایی و قانون گذاری برگزار شود و روسای مناطق انتخاب شوند.

لاوروف با بیان اینکه کشورهای غربی به پیشنهادهای روسیه درباره ایجاد نظام فدرال در اوکراین گوش می‌دهند، ابراز تعجب کرد که چگونه کی‌یف قاطعانه با طرح‌های مسکو مخالفت می‌کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: وزارت خارجه اوکراین به ما ابلاغ کرده که پیشنهادهای روسیه تحریک‌آمیز و نوعی مداخله در امور این کشور است، چراکه به گفته آن‌ها، مسکو پیشنهادهایی را مطرح می‌کند که با پایه و اصول کشور اوکراین در تعارض است؛ ما چه پیشنهادهای را مطرح کردیم؟ ما در مورد نظام فدرال و زبان رسمی سخن گفتیم و من نمی‌دانم چرا این دو امر با پایه و اصول کشور اوکراین مغایرت دارد.

وی بابیان اینکه کشورهای غربی با ایجاد شواهد و ادله ساختگی به دنبال انزوای مسکو هستند، گفت: انزوا اصطلاحی است که شرکای غربی ما آن را ابداع کرده‌اند و با بلندپروازی‌های خود دست به چنین اقداماتی می‌زنند و زمانی که به نتیجه نمی‌رسند، به تحریم‌ها متوسل می‌شوند. این روش دیگر کهنه شده و باید به جای تلاش برای انزوای شرکاء، تمامی طرف‌ها را به منظور انجام اقدامی مشترک جذب کرد.

لاوروف نسبت به اصرار کشورهای غربی برای ایجاد ادله ساختگی علیه روسیه ابراز تعجب کرده و افزود : در زندگی‌ام موارد این چنینی بسیار دیده‌ام، اما آنچه موجب شگفتی من شده، این است که کشورهایی از دیپلماسی خود با هدف "قدرت نمایی" برای جهان استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: طی روند رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، 70 کشور پیش نویس قطعنامه درخصوص اوکراین را تایید نکردند و اگر شمار کشورهایی را که در رای گیری مشارکت نکردند، به آن بیفزاییم، درمجموع 96 کشور و معادل نیمی از کشورهای شرکت کننده را شامل می‌شود.

وزیر خارجه روسیه کشورهایی را که با پیش نویس قطعنامه غربی در مورد اوکراین موافقت نکردند، "کشورهایی شجاع" خوانده و گفت: رفتار آنها به معنای مخالفت با غرب و یا اوکراین نیست، بلکه بیانگر درک عمیق آنها نسبت به وقایع موجود است.

وی ضمن رد اخبار منتشر شده درخصوص تصمیم مسکو برای ساخت پایگاه‌هایی در جزایر سیشل، ویتنام ، نیکاراگوئه ، کوبا و آرژانتین افزود: روسیه تصمیم ندارد همچون امریکا در خارج از مرزهای کشور خود، پایگاه‌های نظامی احداث کند.

لاوروف با تاکید بر اینکه ناوگان روسیه اکنون قدرتمند شده است، گفت: با برخی کشورها درباره امکان استفاده ناوگان روسیه از ساختارهای زیر بنایی موجود در این کشورها برای پهلوگیری و برخورداری از خدمات فنی به توافق رسیده‌ایم، اما سخنی درمورد ساخت پایگاه‌های نظامی همچون اقدامی که امریکا دست به آن زده است، به میان نیامده است.

وی همچنین بر وجود دیدگاه‌های مشترک میان مسکو و پکن درباره بحران اوکراین تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N198163

وبگردی