آفتاب

نیوزیلندی ها معترض مقابل کنسولگری آمریکا تجمع کردند

نیوزیلندی ها معترض مقابل کنسولگری آمریکا تجمع کردند

کوالالامپور – ایرنا – هزاران نیوزیلندی روز شنبه در اعتراض به توافق همکاری فرااقیانوسیه (ترانس پاسفیک) مقابل کنسولگری آمریکا در شهر ˈاوکلندˈ تجمع کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نیوزیلند هرالد، معترضان با حمل دست نوشته هایی از قبیل ˈنیوزیلند فروشی نیستˈ، ˈتوافق همکاری فرااقیانوسیه: مرگ دموکراسیˈ و ˈتوافق همکاری فرااقیانوسیه: غیرقابل قبولˈ مخالفت خود را با این توافق نشان دادند.

علاوه بر اوکلند، مردم 14 شهر دیگر نیوزیلند نیز به طور همزمان اعتراضات گسترده ای علیه این توافق تجاری برگزار کردند.

ˈمارتین بردبوریˈ از چپگرایان نیوزیلند در سخنانی گفت: من فکر می کنم حق حاکمیت اقتصادی یک مسااله اصلی برای نیوزیلند محسوب می شود و از دست دادن این حق یک امر نگران کننده است.

ˈجانت فیتزسیونسˈ رهبر پیشین حزب سبز نیوزیلند نیز در سخنانی که مورد استقبال معترضان قرار گرفت، گفت: این توافق یک ایده بسیار خطرناک است.

وی گفت: نخستین دروغ، تجاری نشان دادن این توافق است. این توافق در مورد تجارت نیست، بلکه اجازه دادن به شرکت های خارجی برای حرکت در ورای تصمیم های دولت های منتخب است.

رهبر پیشین حزب سبز نیوزیلند تصریح کرد: ماده ای که بر اساس آن سرمایه گذاران می توانند در صورت به خطر افتادن سودشان از دولت ها شکایت کنند بارزترین جلوه تضاد با دموکراسی است که در تمام دوران زندگی من رخ داده است.

ˈدیوید کانلیفˈ رهبر حزب کارگر نیوزیلند نیز در سخنانی از دولت این کشور خواست متن جزئیات این توافقنامه را منتشر کند.

وی تصریح کرد: این توافق باید در حوزه عمومی قرار گیرد تا مردم نیوزیلند بتوانند در مورد آن بحث و گفتگو کنند و بر اساس جزئیات آن تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

این اعتراضات به صورت مسالمت آمیز برگزار شد و پلیس از معترضان خواست تنها یک خط برای مسیر اتوبوس ها باز بگذارند.

در ولینگتون بیش از 50 نفر از مرکز اقتصادی این شهر به سوی پارلمان حرکت کردند.

مذاکرات توافق همکاری فرااقیانوسیه ای به صورت محرمانه بین کشورهای استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، آمریکا، ژاپن و ویتنام برگزار می شود.

در آخرین مورد مذاکرات ترانس پاسفیک وزیران تجارت و بازرگانی برخی کشورهای آسیا و اقیانوسیه اوایل اسفندماه سال گذشته در سنگاپور گردهم آمدند تا پیمان همکاری های فرااقیانوسیه ای را نهایی کنند.

کشورهایی که قرار است عضو این پیمان باشند 40 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهند.

این 12 کشور در خصوص برخی مسایل از جمله بازشدن بازارهای ژاپن و محدود کردن نقش شرکت های دولتی در اقتصاد با یکدیگر مشکل دارند.

گروه های غیردولتی مانند پزشکان بدون مرز نیز مخالف این پیمان منطقه ای هستند و معتقدند شرکت های دارویی براساس این پیمان دسترسی مردم به داروهای ارزان قیمت را با استفاده از مقررات حقوق مالکیت معنوی در پیمان محدود می کنند.

گفته می شود هشت فصل از 29 فصل پیشنهادی در این پیمان نهایی شده است. کارشناسان معتقدند بخش بحث برانگیز و قابل توجه برای مذاکرات در پیمان همکاری های فرااقیانوسیه ای همچنان باقی مانده است.

آساق**د.م**1611
کد N197984

وبگردی