آفتاب

اینترپل از مالزی انتقاد کرد

اینترپل از مالزی انتقاد کرد

کوالالامپور – ایرنا – پلیس بین الملل (اینترپل) ادعای مالزی مبنی بر زمانبر بودن استفاده از بانک داده های این مرکز جهت شناسایی گذرنامه های ربوده شده را مورد انتقاد جدی قرار داد.

به گزارش ایرنا، پس از ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 خبرهایی در مورد دو مسافری منتشر شد که با استفاده از گذرنامه های ربوده شده وارد این هواپیما شدند و مقامات مالزی در مورد چگونگی بررسی گذرنامه ها هنگام ورود و خروج مسافران از خود دفاع می کردند.

تحقیقات نشان داد که استفاده نکردن مقامات مهاجرت مالزی از بانک داده های پلیس بین الملل باعث شد این دو مسافر با گذرنامه های ربوده شده وارد این پرواز شوند.

ˈاحمد زاهد حمیدیˈ وزیر کشور مالزی روز چهارشنبه هفته گذشته در پارلمان این کشور استفاده از بانک داده های پلیس بین الملل را وقت گیر خواند.

تان سری ابوقاسم محمد رییس کمیسیون مبارزه با فساد مالزی نیز معتقد است دو مسافر این پرواز تنها از فرصت سیاست اداره مهاجرات برای تسریع در انجام امور اتباع خارجی استفاده کرده و توانستند با گذرنامه سرقت شده از تمامی خروجی های فرودگاه بین المللی کوالالامپور بگذرند.

وی نیز مانند وزیر کشور مالزی مدعی شد برای اداره مهاجرت این کشور تقریبا غیرممکن است گذرنامه تمامی اتباع خارجی را با لیست اینترپل که حاوی مشخصات 40 میلیون گذرنامه سرقتی و گم شده است تطبیق دهد.

اینترپل نسبت به موضع وزیر کشور مالزی و رییس کمیسیون مبارزه با فساد این کشور واکنش نشان داد و با مقصر دانستن مقامات مهاجراتی مالزی به طور صریح اعلام کرد: اگر مقصری برای این ناکارآمدی وجود داشته باشد، این مقصر فقط اداره مهاجرت مالزی است.

پلیس بین الملل همچنین تاکید کرد بررسی فهرست گذرنامه های موجود در این مرکز فقط چند ثانیه طول می کشد که آخرین نتایج نشان می دهد که این زمان دو ثانیه است.

براساس گزارش پلیس بین الملل در حالی که برخی از کشورها بیش از میلیون ها بار در سال از این بانک داده ها استفاده می کنند، اما اداره مهاجرت مالزی تا پیش از این بحران هوایی اخیر هرگز از این اطلاعات استفاده نکرده است.

شناساسی گذرنامه ربوده شده دو مسافر ایرانی این پرواز بلافاصله بعد از بررسی لیست مسافران هواپیمای خطوط هوایی مالزی مشخص شد.

پرواز ام.اچ 370 مالزی ایرلاین شنبه سه هفته گذشته از کوالالامپور عازم پکن شد و ساعتی پس از پرواز ناپدید شد و تلاش های برای یافتن آن پس از 22 روز همچنان به نتیجه نرسیده است.

آساق**د.م**1611
کد N197920

وبگردی