آفتاب

آمریکا:40هزار سرباز روس نزدیک مرزهای اوکراین مستقر شده اند

آمریکا:40هزار سرباز روس نزدیک مرزهای اوکراین مستقر شده اند

تهران-ایرنا- مقامات آمریکایی با اعلام اینکه روسیه بیش از 40هزار سرباز را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است خواستار عقب نشینی این نیروها شدند.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مقام های مطلع امریکایی افزودند: در حالی که شمار این سربازان هفته گذشته بر اساس گزارش های رسمی مراجعه اروپایی و آمریکایی تا30هزار سرباز اعلام شده بود اکنون تعداد آنها به حدود 40هزار نفر رسیده است.

تشدید استحکامات نظامی نگرانی ها را مبنی بر اینکه روسیه خود را برای حمله نظامی به اوکراین آماده می کند افزایش داده است و یک مقام امنیتی آمریکایی نیز گفت احتمال تهاجم روسیه بسیار واقعی است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، خاطرنشان کرد: استحکامات نظامی روسیه در مرزهای اوکراین شامل خطوط تامین و پشتیبانی و بسیج طیف گسترده ای از نیروهای مسلح می شود.

نیروهای نظامی روسیه شامل شبه نظامیان یا نیروهای ویژه متشکل از سربازان روسی با یونیفروم فاقد آرم خاص می شود که شبیه نیروهای روسی است که پیشتر وارد شبه جزیره کریمه شدند.

ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد استقرار این نیروها غیرعادی است، وی یادآور شد: اکنون شاهد استقرار شمار قابل توجهی از نیروها در مرزهای اوکراین هستیم که تحت پوشش برگزاری مانور نظامی در این منطقه مستقر شده اند. اما این وضعیت روند عادی برای روسیه نیست. شاید دلیل این اقدام روسیه آن باشد که مسکو اهداف دیگری نیز در نظر دارد.

دولت اوکراین نیز بعد از به دست گرفتن شبه جزیره کریمه توسط روسیه نیروهای کاملا مسلح خود را برای مقابله با حمله احتمالی روسیه در شرق این کشور به حالت آماده باش در آورده است.

کی یف شمار نیروهای روس مستقر در مرزهای خود را بسیار بیشتر از تعدادی دانسته است که مقامات آمریکایی و اروپایی برآورد می کنند.

ˈآندری پاروبیˈ رییس شورای امنیت ملی اوکراین اخیرا گفت : نزدیک به یکصد هزار سرباز در مرزهای اوکراین مستقر شده اند.

این در حالی است که ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز گذشته در پاسخ به سوالی در مورد احتمال مداخله نظامی روسیه در جنوب و شرق اوکراین که بیشتر ساکنان آن طرفدار روسیه هستند، گفت: ˈولادیمیر پوتینˈ به من اعلام کرده است هرگز قصد انجام عملیات نظامی را ندارد.

بان کی مون این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که به شورای امنیت در مورد سفر هفته گذشته اش به مسکو، دیدار با پوتین و سفر به کی یف گزارش داد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین اعلام کرد پوتین در دیدار با وی از دغدغه حضور برخی عناصر تندرو در مرزهای مشترک با اوکراین سخن گفته است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N197653

وبگردی