آفتاب

الجعفری: شورای امنیت دولت ترکیه را مسوول گسترش تروریسم در سوریه بخواند

الجعفری: شورای امنیت دولت ترکیه را مسوول گسترش تروریسم در سوریه بخواند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با انتقاد از گزارش معاون دبیرکل این سازمان در امور بشردوستانه، از شورای امنیت خواست دولت ترکیه را مسوول افزایش حملات تروریستی در سوریه بخواند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با انتقاد از گزارش معاون دبیرکل این سازمان در امور بشردوستانه، از شورای امنیت خواست دولت ترکیه را مسوول افزایش حملات تروریستی در سوریه بخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی پانوراما، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با انتقاد از گزارش والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در خصوص اجرای قطعنامه 2139 شورای امنیت، این گزارش را جانبدارانه و فاقد اعتبار خواند.

وی در یک نشست خبری در نیویورک اظهار داشت: در این گزارش کارشکنی‌های گروه‌های مسلح تروریستی در خصوص ارائه کمک‌های بشردوستانه به بسیاری از مناطق نادیده گرفته شده است، چراکه این افراد در اردوگاه الیرموک در دمشق مانع ارسال نیازهای ضروری آوارگان سوری شده و برخی بیمارستان‌ها و مقرهای عملیات نظامی را به مکان‌هایی برای شکنجه واعدام تبدیل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: گزارش والری آموس که بهتر از گزارش‌های پیشین است، هیچ اشاره‌ای به کشتار جمعی گروه‌های تروریستی در منطقه "عدرا" نکرده است. در این گزارش از صدها تن از زنان و کودکان سوریه ربوده شده در "ریف شمالی لاذقیه" هیچ نامی برده نشده است.

الجعفری افزود: این گزارش همچنین هیچ اشاره‌ای به لزوم تعامل سیاسی با بحران سوریه نکرده است، زیرا حل بحران سوریه تنها محدود به حل و فصل مشکلات انسانی نیست، بلکه تا زمانی که درخصوص بعد سیاسی، مداخله خارجی در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریسم سخنی به میان آورده نشود، امکان حل این مشکل وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت سوریه یک کمیته مشترک همکاری با سازمان‌های جهانی به منظور هماهنگی تلاش‌ها برای اجرای قطعنامه 2139 شورای امنیت تشکیل داده است، اما گزارش آموس تاکنون هیچ اشاره‌ای به دستاوردهای دولت سوریه از جمله باز کردن گذرگاه "نصیبین" در مرزهای مشترک با ترکیه برای ورود کمک‌های بشر دوستانه نکرده است. برای بهبود شرایط کمک رسانی باید با تروریست‌ها برخورد شود و همچنین برخی کشورهای منطقه وغربی نیز به دخالت خود در امور داخلی سوریه خاتمه دهند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل عنوان داشت: امتناع اعضای شورای امنیت از بیان آنچه سوریه از مدت‌ها قبل شاهد آن است، هیچ کمکی به بهبود اوضاع این کشور نمی‌کند، اگر مسوولان قصد اجرای این قطعنامه شورای امنیت را داشته باشند، باید با دولت سوریه و نه گروه‌های تروریستی تعامل داشته باشند.

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که برخی از اعضای شورای امنیت از شنیدن حقیقت امتناع می‌ورزند، زیرا برخی از آنها در گسترش اقدامات تروریستی در سوریه مداخله دارند.

ازسوی دیگر، الجعفری تاکید کرد: دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه یکی از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می‌رود و افشای اسناد مکالمات مقامات ترکی در نشست امنیتی خود درباره سوریه رسوایی بزرگی برای دولت آنکارا به شمار می‌رود.

وی از شورای امنیت خواست تا دولت ترکیه را مسوول حملات تروریستی در سوریه و نقض حاکمیت کشورهای عضو در سازمان ملل بخواند.

انتهای پیام

کد N197618

وبگردی