آفتاب

حمایت سرخ جامگان تایلند از یینگلوک/ تشکیل دولت لانا چالش جدید تایلند

حمایت سرخ جامگان تایلند از یینگلوک/ تشکیل دولت لانا چالش جدید تایلند

کوالالامپور- ایرنا- سرخ جامگان تایلندی هوادار دولت ˈیینگلوک شیناواتراˈ - پس از ابطال انتخابات مجلس نمایندگان این کشور توسط دادگاه قانون اساسی - روز جمعه دست به راهپیمایی زدند.

شمال تایلند منطقه ای است که حامیان دولت در آن سکونت دارند و سرخ جامگان به صورت هفتگی دست به راهپیمایی می زنند.

به گزارش ایرنا، دادگاه قانون اساسی تایلند روز اول فروردین ماه انتخابات سراسری ماه فوریه (بهمن ماه 92) مجلس نمایندگان را باطل اعلام و ضربه دیگری به دولت یینگلوک شیناواترا وارد کرد.

تارنمای روزنامه ˈملت تایلندˈ اعلام کرد سرخ جامگان این کشور پس از ابطال انتخابات توسط این دادگاه در حمایت از دولت که بدنبال برگزاری انتخابات بوده است، دست به راهپیمایی زده اند.

کارشناسان معتقدند ادامه این راهپیمایی های هفتگی با توجه به برخی زمزمه ها مبنی بر جدایی منطقه شمالی و جنوبی تایلند می تواند بار دیگر منجر به درگیری های داخلی و تنش های سیاسی در این کشور شود.

این راهپیمایی ها و تجمعات که جرقه آن را مخالفان دولت یینگوک آبان ماه سال گذشته زدند و عدم سازش سیاسیون مخالف دولت و دولت موقت می تواند جدایی بخش شمالی و جنوبی تایلند را به دنبال داشته باشد.

ائتلافی متشکل از 53 حزب سیاسی تایلند هفته جاری برای جلوگیری از آغاز جنگ داخلی در این کشور و همچنین حذف احتمالی این کشور از اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن خواستار گفت وگو با ˈسوتهپ تائوگسوبانˈ رییس حزب کمیته اصلاحات دمکراتیک مردم شدند.

پس از اعلام خطر این ائتلاف اکنون زمزمه هایی مبنی بر ایجاد کمپینی در شمال تایلند برای تشکیل دولت مستقل لانا شکل گرفته است، هر چند یینگلوک شیناواترا نخست وزیر موقت تایلند تاکید دارد این کشور جدایی ناپذیر است و دولت وی از هیچ اقدامی در جهت تجزیه کشور حمایت و پشتیبانی نمی کند.

ˈپرایوث چان اوچاˈ یکی از فرماندهان ارتش تایلند پیش از این اعلام کرده بود در مناطق شمالی این کشور عده ای از طرفداران دولت موسوم به سرخ جامگان اقدام به فعالیت هایی جدایی طلبانه کرده و در تلاشند کشوری جدید با نام لانا تشکیل دهند.

لانا یک سلسله پادشاهی قدیم در شمال تایلند بوده است.

آساق**د.م**1611
کد N197314

وبگردی