آفتاب

شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشک های بالستیک در کره شمالی را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشک های بالستیک در کره شمالی را محکوم کرد

سازمان ملل،ایرنا - پنج عضو دائم به همراه 10 عضو غیر شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای آزمایش موشک های بالستیک در کره شمالی را محکوم کردند و خواستار توقف این گونه اقدامات از سوی دولت پیونگ یانگ شدند.

به گزارش ایرنا از مقر اصلی سازمان ملل، اعضای شورای امنیت عصر پنج شنبه به وقت محلی در نشستی اضطراری وغیرعلنی اقدام اخیر دولت کره شمالی در پرتاپ آزمایشی چندین موشک بالستیک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این نشست هر 15 عضو این شورا در اقدامی هماهنگ و بدون رای مخالف، اقدام اخیر دولت پیونگ یانگ را محکوم کرده و اینگونه آزمایش های موشکی را موجب نگرانی همسایگان این کشور و تشدید تنش ها در شبه جریزه کره می دانند.

ˈسیلوی لوکاسˈ نماینده دائم لوگزامبورگ در سازمان ملل که کشورش به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت ریاست دوره ای این شورا برای ماه جاری میلادی بر عهده دارد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت، اعضای این شورا هنوز به جمع بندی نهایی در خصوص نحوه برخورد با دولت کره شمالی به دلیل تخلف از مقررات بین المللی نرسیده اند.

وی بدون اشاره به اینکه آیا شورای امنیت بزودی طرح تشدید تحریم ها علیه پیونگ یانگ را در دستور کار قرار خواهد داد، گفت : اعضای شورای امنیت به دنبال تبیین مسیری هستند تا پاسخ مناسبی به کره شمالی بدهند.

ˈاوه جونˈ، نماینده دایم کره جنوبی در سازمان ملل نیز پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت : از مقام های کره شمالی می خواهیم که به اقدامات تنش زای خود پایان داده و برای حل اختلاف نظرها با همسایگانش بر سر میز مذاکره حاضر شود.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته در واکنش به این اقدام دولت پیونگ یانگ اعلام کرد کاخ سفید با متحدان و دوستان خود به ویژه در شورای امنیت موضوع تشدید تحریم های علیه کره شمالی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ˈمری هارفˈ، سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت که آمریکا با کشورهای متحد، از جمله شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی و یافتن پاسخی مناسب به تحریکات اخیر کره شمالی و خطر برنامه های هسته ای و موشک های بالیستیک این کشور در همکاری می باشد.

ˈبان کی مونˈ، دبیر کل سازمان ملل نیز در بیانیه ای اظهار داشت که اعمال اخیر کره شمالی مخالف کسب اعتماد در منطقه می باشد و ازپیونگ یانگ خواست که فعالیت های موشک های بالیستیک خود را متوقف کرده و با کشورهای منطقه در گفت و گو برای یافتن راه حلی برای حفظ صلح و ثبات منطقه شرکت کند.

اروپام 1908
کد N196885

وبگردی