آفتاب
در جشن جهانی نوروز با شرکت روحانی

کرزی: آینده ما در گروی همگرایی و همکاری منطقه ای است

کرزی: آینده ما در گروی همگرایی و همکاری منطقه ای است

کابل- ایرنا - رییس جمهوری افغانستان در مراسم جشن جهانی نوروز که با حضور رئیسان جمهوری ایران، تاجیکستان و پاکستان و مقامهایی از کشورهای حوزه نوروز در کابل برگزار شد، آینده بهتر منطقه را در گروی همگرایی و همکاری منطقه ای دانست.

به گزارش ایرنا، حامد کرزی که میزبان رئیسان جمهوری و مقامهای کشورهای حوزه نوروز در کابل بود در آغاز مراسم رسمی جشن نوروز گفت: بدون همکاری و همسویی کشورهای منطقه نمی توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

کرزی ضمن ابراز امیدواری به اینکه با تعمیق و توسعه ای همکاری در منطقه، شاهد صلح و امنیت و شگوفایی منطقه باشیم، گفت: خوشحالم که در کنار رئیسان جمهور و مقامهای کشورهای حوزه تمدنی نوروز این جشن را بطور مشترک برپا می کنیم.

کرزی نوروز را در زندگی تاریخ و ادبیات سرزمین های حوزه نوروز و زبان های رایج این مناطق دارای جایگاه شایسته ای دانست و گفت: جشن های نوروزی سنت زیبای مردمان سرزمین های ماست.

رییس جمهور افغانستان گفت: در افغانستان بطور ویژه در بلخ و دیگر شهرها جشن نوروز و میله گل سرخ برگزار می شود، سمنک پزی، هفت میوه، تهیه لباس های نو و رفتن و دشت و دمن و برپایی، از رسم زیبای مردم ماست.

کرزی گفت:ما صاحبان یک حوزه تمدنی بزرگ هستیم و این مشترکات تاریخی تمدنی، فرهنگی، جغرافیایی و مردمی ما می تواند همگرایی نیرومندی را برای آینده بهتر بسازند.

رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که تمدن منطقه ما محصول همزیستی، فعالیت و آفرینش های عملی و فرهنگی مردم و فرزانگان کشورهای ماست و همه ما صاحب تمدن کهنسال این منطقه هستیم.

وی گفت: در منزل هر پشتو زبان، فارسی زبان، ازبکی زبان و یا دیگر زبان ها رایج در افغانستان کتاب حافظ و اشعار شاعران و دانشمندان این سرزمین وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با استقبال ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم رییس جمهور و دیگر مقامهای دولت افغانستان برای شرکت در چهارمین دوره جشن جهانی نوروز وارد کابل شد.

ˈحسن روحانیˈ ، ˈحامد کرزیˈ ، ˈامام علی رحمانˈ و ˈممنون حسینˈ رئیسان جمهوری ایران، افغانستان ، تاجیکستان و پاکستان در حاشیه برگزاری جشن حوزه نوروز در کابل دیدار و با تاکید به لزوم تقویت فرهنگ غنی کشورهای منطقه، تقویت همکاری این کشورها را در همه حوزه ها ضروری دانستند.

آساق پ**ع.ن**1501
کد N196496

وبگردی