آفتاب

صربستان و آمریکا طرح همکاری نظامی امضا کردند

صربستان و آمریکا طرح همکاری نظامی امضا کردند

بلگراد - ایرنا - رییس اداره همکاری های بین المللی نظامی وزارت دفاع صربستان و نماینده نظامی آمریکا در بلگراد روز چهارشنبه طرح همکاری های نظامی دو جانبه دو کشور را برای سال 2015 میلادی امضا کردند.

به گزارش ایرنا، ˈمیلان کونیکوواتسˈ و ˈپل بروتسنˈ ضمن استقبال از همکاری های دو کشور بر ادامه همکاری ها در زمینه اصلاحات سیستم دفاعی و همچنین بر گسترش توانایی های عملیاتی و کاربردی ارتش صربستان تاکید کردند.

در این نشست که اعضای وزارت دفاع، ارتش صربستان و نیروهای مسلح، بخشی از فرماندهی اروپایی آمریکا و سپاه ملی اوهایو حضور داشتند نتایج همکاری های گذشته و نیازهای سیستم دفاعی صربستان را مورد تحزیه و تحلیل قرار دادند.

در این نشست همچنین بر امکانات طرفین برای گسترش کیفیت همکاری ها به خصوص در زمینه های تمرینات نظامی مشترک، آموزشی، توسعه پایگاه نظامی صربستان در جنوب کشور و همچنین توسعه سپاه درجه داران صربستان اشاره شد.

طرح همکاری های نظامی دو جانبه صربستان و آمریکا شامل تمرینات مشترک نظامی، فعالیت های نظامی پزشکی، آموزشی و امنیتی می باشند که از اول اکتبر سال جاری میلادی تا 31 سپتامبر سال 2015 به مرحله اجرا گذاشته می شوند.

نبویشا رودیچ وزیر دفاع این کشور نیز در چارچوب گسترش همکاری های نظامی صربستان با کشورهای خارجی، در سفر به آمریکا در اواخر ژانویه سال جاری میلادی در پنتاگون با چارلز هیگل وزیر دفاع آمریکا توافقنامه ای را درمورد اقدامات امنیتی برای حفاظت ازاطلاعات نظامی امضا کرد.

وزیر دفاع صربستان همچنین در این سفر توافق نامه ای را درباره ارتقاء سطح همکاری و وضعیت نیروها درچارچوب برنامه مشارکت برای صلح با مسوولان وزارت امور خارجه آمریکا امضا کرد.

صربستان به عنوان عضو ثابت در طرح مشارکت صلح ناتو با دیگر کشورهای این برنامه مانند آمریکا، انگلیس، ایتالیا، مجارستان و مقدونیه همکاری نظامی دارد.

ارتش صربستان و سپاه ملی اوهایو آمریکا از سال 2008 میلادی در چارچوب برنامه پیمان مشارکت بین صربستان و ایالت اوهایو آمریکا در عرصه های مختلف به ویژه آموزشی همکاری نزدیکی دارند.

رییس ستاد مشترک ارتش صربستان پیشتر در خصوص همکاری های نظامی این کشور با دیگر کشورها گفته بود که صربستان با حدود 60 کشور جهان از جمله چین، آمریکا، فدراسیون روسیه، نروژ، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه بالکان همکاری های دو جانبه نظامی دارد.

اروپام**2061** 1552
کد N195923

وبگردی