آفتاب

آلمان:تا زمانی که روسیه سیاست خود را تغییر ندهد،روابط عادی نخواهد شد

آلمان:تا زمانی که روسیه سیاست خود را تغییر ندهد،روابط عادی نخواهد شد

برلین- ایرنا - وزیر امورخارجه آلمان بار دیگر با انتقاد از مواضع روسیه در قبال تحولات اخیر در اوکراین و برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه،گفت:تا زمانی که مسکو سیاست خود را در قبال این موضوع تغییر دهد نمی توانیم به همین سادگی به دستور کار روزانه خود درمورد این کشور بازگردیم.

به گزارش ایرنا، فرانک والتر اشتاین مایر در مصاحبه با روزنامه بیلد، افزود: ما علاقمند به برقراری رابطه معقول با مسکو هستیم اما نمی توانیم بپذیریم که در اروپا شکاف جدیدی به خاطر وضعیت اوکراین و مواضع روسیه در مورد این کشور ایجاد شود.

اشتاین مایر در پاسخ به اینکه آیا اصرار روسیه بر مواضع خود می تواند تغییری در وضعیت عضویت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل و یا گروه 20 ایجاد کند،گفت:اگر شما به مسائل مربوط به ایران و سوریه نگاه کنید درخواهید یافت که حل مناقشه ها و بحران های بزرگ بدون روسیه امکان پذیر نیست و ما باید قادر باشیم همچنان با یکدیگر ارتباط داشته و تماس برقرار کنیم و هیچکس نمی تواند خواهان قطع امکان گفت و گو و مذاکره باشد.

وزیرخارجه آلمان در پاسخ به اینکه آیا دنیا امروز با جنگ سرد جدیدی مواجه است،گفت: من نمی توانم چنین چیزی را تصور کنم و هیچ کس هم به صورت جدی خواهان چنین اتفاقی نیست ما باید به یک تعامل معقولانه با یکدیگر بازگردیم و امروز دیگر نوبت مسکو است.

اشتاین مایر در ادامه خاطرنشان کرد: اعزام نیروهای ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا به مناطق شرقی اوکراین با موافقت روسیه انجام شده است که این یک گام اولیه خوب و در مسیر درست است که باید منتظر برداشته شدن قدم های مثبت دیگر از طرف روسیه باشیم.

وی افزود:ما به اقدام روسیه درمورد کریمه که مغایر با قوانین بین المللی بود، پاسخ روشن و قاطع دادیم و مسکو نیز به این موضوع واقف است که اگر فراتر از کریمه عملیاتی انجام دهد، با اقدامات بعدی اروپا و آمریکا علیه این کشور روبرو خواهد شد.

اشتاین مایر درخصوص احتمال تشدید اقدامات ناتو علیه روسیه در این زمینه،گفت: به طور قطع قلدری نظامی پاسخ درستی نخواهد بود و هیچ کس در دولت آلمان نیز چنین چیزی را توصیه نمی کند.

وی افزود: البته کشورهای عضو ناتو باید این تضمین و اطمینان را داشته باشند که تحت حمایت شرکای هم پیمان خود هستند و هیچ دلیلی ندارد که ما در این زمینه شک کنیم.

وزیرخارجه آلمان در پاسخ به سوالی درخصوص میزان نفوذ آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بر رییس جمهوری روسیه،گفت: برلین نقش مهمی در حل این بحران از راه سیاسی دارد و شرکای اروپایی نیز در این راه چشم به اقدامات ما دارند به طوری که حتی در لحظات حاد و بحرانی نیز تلاش دولت آلمان قطع نشد و به نظرم اگر این کوشش های سیاسی برلین نبود به بقین شرایط بدتر از این می شد و این را نباید از یاد ببریم که ما امروز با جدی ترین بحران اروپا در 25 سال اخیر مواجه هستیم.

در همین رابطه و با افزایش انتقادها به مواضع روسیه و تشدید تهدیدها علیه این کشور به افزایش تحریم ها از سوی اتحادیه اروپایی و آمریکا، نظرسنجی ها از شهروندان آلمانی حاکی از این است که بیش از 60 درصد مردم این کشور با افزایش تحریم ها علیه مسکو مخالف هستند.

این نظرسنجی که از سوی نشریه اشترن انجام شده نشان می دهد، 63 درصد آلمانی ها با تشدید تحریم ها علیه مسکو مخالفت هستند و تنها 27 درصد از پاسخ دهندگان از چنین اقدامی حمایت می کنند.

در رابطه با تحریم های اعمال شده علیه مسکو که محدودیت های مسافرتی و مسدود شدن دارایی های برخی از مقام های روسی را شامل می شود، تنها 44 درصد از نظرسنجی شوندگان با این اقدام موافق بوده و 45 درصد با آن مخالفت کرده اند.

در عین حال ˈولادیمیر گرینینˈ سفیر روسیه در آلمان، در گفت و گویی خواستار لغو تحریم های غربی علیه کشورش شد و هشدار داد که روند تحریم ها علیه مسکو می تواند روابط خوب روسیه و غرب را به مخاطره اندازد.

اروپام** 2051** 1701**2017
کد N195780

وبگردی