آفتاب

مقام آمریکایی: القاعده در پی تبدیل سوریه به پایگاه جدید خود است

مقام آمریکایی: القاعده در پی تبدیل سوریه به پایگاه جدید خود است

تهران- ایرنا- ˈجان برنانˈ مدیر کل سازمان مرکزی اطلاعات امریکا(سیا) گفت که دهها نیروی مسلح از جمله طراحان میان رتبه سازمان ˈالقاعدهˈ در ماه های اخیر راهی سوریه شده اند تا ضمن مبارزه با حکومت این کشور، سوریه را به سکوی حملات خود به اروپا و امریکا بدل کنند.

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه نیویورک تایمز, برنان چندی قبل در یک جلسه توجیهی در مجلس نمایندگان آمریکا با اعلام این مطلب، افزود که بسیاری از نیروهای عملیاتی القاعده در پاکستان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا تار و مار شده اند، اما عده قلیلی که باقی مانده اند، از مهارت های رزمی قابل توجهی نظیر ساخت بمب, تاکتیک های استفاده از سلاحهای کوچک, عملیات لجستیکی , طراحی و القای دکترین مذهبی برخوردارند.

نیویورک تایمز افزود: تاکنون 1200 نیروی عملیاتی القاعده از پاکستان عازم سوریه شده اند و با مهارت هایی که در این نبرد کسب می کنند، در بازگشت به موطن غربی شان تبدیل به نیروهای تندرو و طراح و یا مجری حملات تروریستی در خاک کشور خود می شوند.

آمریکا براساس اطلاعات دریافتی خود متوجه شده است که رهبران ارشد القاعده در پاکستان از جمله ˈایمن الظواهریˈ طرح نظام مند درازمدتی را جهت تشکیل هسته های خاص در سوریه طراحی کرده است که بر شناسایی, جذب و آموزش مبارزان غربی استوار است.

القاعده پیش از این در کشورهایی همچون یمن, انشعباتی تشکیل داده بود و از آن پایگاه ها, حملاتی را علیه منافع و اهداف امریکا طراحی و اجرا کرده است. اما این اولین بار است که رهبران القاعده خارج از پاکستان یعنی در سوریه یک شاخه مستقل را تشکیل می دهند تا از این کشور حملات علیه غرب را هدایت کند.

مقامات امنیتی غرب می گویند که البته این گروه هنوز به آن کیفیت مطلوب سازماندهی نرسیده است تا طراحی حملات در خاک اروپا و امریکا را انجام دهد.

این نیروها هم اکنون در سوریه علیه نیروهای دولتی و دیگر گروه های معارض می جنگند.

به گفته مسئولان امریکایی , طرح های درازمدت الظوهری بر این اساس استوار است که القاعده از طریق سوریه به عراق و شبکه های پشتیبانی القاعده در انجا دست پیدا کند .

نیویورک تایمز مدعی شد که تنها عامل بازدارنده این طرح ها, حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و یا عملیات نظامی این کشور در خاک سوریه است، اما سیاست دولت ˈاوباماˈ ظاهرا فعلا تغییر نخواهد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز, هم اکنون چند سازمان و نهاد آمریکایی شامل ˈاف بی ایˈ , مرکز ملی مبارزه با تروریسم و وزارت امنیت داخلی امریکا مشترکا مشغول کار با متحدان اروپایی واشنگتن هستند و به طور دقیق همه مسافرانی را که از سوریه به کشورهای غربی باز می گردند، به دقت زیر نظر می گیرند.

تنها چند ده تن از نیروهای کهنه کار القاعده افغانستان و پاکستان در سوریه مشغول جنگیدن اند، اما نیروهای عملیاتی این سازمان از عراق و لیبی هم راهی سوریه شده اند.

مترجمام**1591**2017
کد N195770

وبگردی