آفتاب

سران روسیه و آرژانتین از مواضع غرب در مساله کریمه انتقاد کردند

سران روسیه و آرژانتین از مواضع غرب در مساله کریمه انتقاد کردند

مسکو - ایرنا - «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «کریستینا فرناندز کرچنر» رییس جمهوری آرژانتین در گفت و گوی تلفنی از مواضع کشورهای غربی در مساله شبه جزیره کریمه انتقاد کردند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، پوتین و کرچنر روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی در باره مساله کریمه و اوکراین تبادل نظر کردند.

دو طرف به مواضع نزدیک دو کشور در مساله شبه جزیره کریمه اشاره کردند و معیارهای دوگانه برخی کشورهای غربی در این زمینه را غیرقابل قبول خواندند.

روسای جمهوری روسیه و آرژانتین همچنین بر ضرورت توجه به پیوندهای تاریخی و ملی و فرهنگی ملت ها در این گونه مسایل تاکید کردند.

پوتین و کرچنر در گفت و گوی تلفنی همچنین در مورد برخی موضوعات همکاری های روسیه و آرژانتین ازجمله دورنمای توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور تبادل نظر کردند.

منطقه کریمه پس از برگزاری همه پرسی و رای اکثریت ساکنان روس تبار آن از اوکراین جدا و ضمیمه روسیه شد.

در حال حاضر منطقه کریمه هشتمین حوزه فدرال روسیه است و رییس جمهوری روسیه نماینده تام الاختیار خود را در این منطقه منصوب کرده است.

رییس جمهوری آرژانتین هفته گذشته از موضع گیری های کشورهای غربی در مساله کریمه انتقاد کرده بود.

کرچنر خودداری غرب از به رسمیت شناختن نتایج همه پرسی در شبه جزیره کریمه را محکوم و حق تعیین سرنوشت ملت ها را در این خصوص یادآوری کرد.

رییس جمهوری آرژانتین مناقشه کریمه را با همه پرسی یک سال قبل جزایر فالکلند مقایسه کرد و گفت: در آن زمان سازمان ملل متحد قانونی بودن این رأی گیری را به چالش نکشید.

وی اضافه کرد: در مورد این جزایر انگلیس با استفاده از نیروی نظامی از حق مالکیت خود دفاع کرد و مارس سال گذشته مردم این مناطق به الحاق این جزایر به انگلیس رأی دادند.

وی افزود: بسیاری از قدرت های بزرگ که مدافع حق تعیین سرنوشت برای مردم فالکلند بودند، حالا نمی خواهند همین کار را در خصوص کریمه انجام دهند.

کرچنر گفت: چگونه خودتان را ضامن ثبات جهانی می نامید، در حالی که در مورد همه، استانداردهای یکسانی به کار نمی برید؟ یعنی مردم کریمه نمی توانند اراده خود را جاری کنند اما مردم فالکلند می توانند؟ این هیچ منطقی ندارد.

اروپام/2242**1545
کد N195762

وبگردی