آفتاب

مسکو کی یف را به نقض قوانین بین المللی متهم کرد

مسکو کی یف را به نقض قوانین بین المللی متهم کرد

واکنش روسیه به تصمیم کی یف برای خروج از قرارداد ان.پی.تی و متهم کردن اوکراین به نقض قوانین بین المللی از سوی مسکو از جمله خبرهای مرتبط با این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای ضمن انتقاد از تصمیم اوکراین برای خروج از قرارداد منع گسترش سلاحهای هسته ای موسوم به ان.پی.تی و درخواست کی یف از جامعه بین الملل برای حفاظت از رآکتورهای هسته ای این کشور، این موضع گیری را تهدید جدی برای ان پی تی خواند و از سکوت دیگر کشورها ابراز تاسف کرد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه اظهارات نماینده اوکراین در اجلاس امنیت هسته ای را درباره نقض تفاهم نامه بوداپست از سوی مسکو بی پایه و اساس خواند که در سال 1994 امضا شد و طبق آن اوکراین از زرادخانه اتمی خود صرف نظر کرد.

روسیه در این بیانیه همچنین ضمن رد اتهامات در زمینه تهدید مسکو علیه سایت های اتمی اوکراین به عنوان تلاشی برای مقصر دانستن دولت جدید در بی‌ ثباتی اوضاع اوکراین، تحولات این کشور را در نتیجه بی کفایتی دولت جدید نه مداخله روسیه خوانده است.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به پایبندی مسکو به تعهدات خود در قبال اوکراین در تامین سوخت اتمی و کمک به ابقای امنیت اتمی در این کشور تاکید کرد که معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان.پی.تی) در معرض خطر است.

رویترز نیز در این رابطه می نویسد: وزارت امور خارجه روسیه همچنین امروز چهارشنبه اوکراین را به نقض مقررات بین المللی و به مخاطره انداختن جان خدمه یک فروند هواپیمای مسافری موسوم به ایرفلوت پس از آنکه مقامات مرزی به خدمه این هواپیما اجازه استراحت در کی یف و پیاده شدن از هواپیما را نداده اند، متهم کرد.

خبر دیگر اینکه پینو آرلاچی،‌ یکی از اعضای پارلمان اروپا با اشاره به اینکه روسیه دولت جدید اوکراین را به رسمیت نشناخته در عین خواستار به رسمیت شناخته شدن جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین از سوی این اتحادیه همانند پذیرش استقلال کوزوو از صربستان شد.

کد N195702

وبگردی