آفتاب

آغاز مذاکره مستقیم میان دولت پاکستان و طالبان

آغاز مذاکره مستقیم میان دولت پاکستان و طالبان

اسلام آباد - ایرنا - منتخبان دولت پاکستان و گروه تحریک طالبان روز چهارشنبه بمنظور برگزاری اولین مذاکره مستقیم با سرکرده های طالبان عازم منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ در شمال غرب پاکستان شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، این گفت وگوها که با هدف برقراری صلح و پایان دادن به خشونت های طولانی مدت در پاکستان برگزار می شود قرار بود روز گذشته (سه شنبه) انجام بگیرد اما به دلیل شرایط نامساعد آب هوایی به تعویق افتاد.

ˈمولانا سمیع الحقˈ سرپرست کمیته صلح طالبان (معروف به پدر معنوی طالبان) امروز پیش از سفر به منطقه وزیرستان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: مذاکره های مستقیم (رو در رو) میان دولت و طالبان یک موفقیت بزرگ در راستای احیای صلح و ثبات در پاکستان است.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند: اعضای کمیته های صلح دولت اسلام آباد و طالبان با استفاده از یک فروند بالگرد به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی سفر کرده و از آنجا جهت نشست با اعضای سیاسی طالبان به نقطه نامعلومی منتقل می شوند.

ˈمحمد ابراهیم خانˈ یکی از مذاکره کنندگان گروه طالبان پاکستان نیز به خبرنگاران گفت: اعضای شورای سیاسی طالبان شامل ˈقاری شکیل حقانی، اعظم طارق، مولوی ذاکر و مولوی بشیرˈ نمایندگی شبه نظامیان را در مذاکره های مستقیم با دولت اسلام آباد به عهده دارند.

وی تاکید کرد: منتخبان دولت پاکستان گفت وگوهای مستقیم را با طیف گسترده ای از جزییات این روند دنبال کرده و در صورت پیشرفت؛ آنان مدت حضور خود در منطقه وزیرستان را افزایش خواهند داد.

منتخبان دولت اسلام آباد را ˈحبیب الله ختکˈ قائم مقام وزارت حمل و نقل و کشتیرانی (سرپرست کمیته صلح)، ˈارباب عارفˈ نماینده سیاسی مناطق قبایلی، ˈفواد حسنˈ دستیار نخست وزیر و ˈرستم شاه مهمندˈ سفیر پیشین اسلام آباد در کابل تشکیل می دهند.

منابع خبری به نقل از یکی از فرماندهان طالبان پاکستان (بدون اشاره به نام وی) نوشتند: شبه نظامیان آماده دیدار مستقیم با نمایندگان دولت اسلام آباد بوده و دستور کار آنان نیز در ارتباط با گفت وگوهای صلح نهایی شده است.

این سرکرده طالبان در خصوص خواسته های شبه نظامیان از دولت پاکستان جزییات بیشتری ارایه نداد، اما در عین حال افزود: گروه تحریک طالبان پیشتر آزادی تمام زندانیان غیرنظامی این گروه را از دولت اسلام آباد مطالبه کرده است.

طالبان پاکستان ماه گذشته به منظور پیشبرد گفت وگوهای صلح، اعلام آتش بس یکماهه کرد و در حال حاضر مذاکره کنندگان طالبان اعلام کردند که آنان از شبه نظامیان می خواهند تا زمان آتش بس را تمدید کنند.

آساق**ا.ر** 1575**1095
کد N195299

وبگردی