آفتاب

رییس جمهور تاجیکستان وارد کابل شد

رییس جمهور تاجیکستان وارد کابل شد

کابل – ایرنا – ˈامام علی رحمانˈ رییس جمهور تاجیکستان به منظور شرکت در جشن جهانی حوزه نوروز وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

به گزارش ایرنا از کابل ˈامام علی رحمانˈ رییس جمهور تاجیکستان روز چهارشنبه به منظور شرکت در جشن جهانی نوروز با استقبال مقامهای دولت افغانستان از جمله وزیر امور خارجه این کشور وارد کابل شد.

قرار است رییس جمهور تاجیکستان با عزیمت به کاخ ریاست جمهوری افغانستان که محل برگزاری جشن جهانی نوروز سال 93 اعلام شده است، با حامد کرزی نیز دیدار و گفت وگو کند.

جشن جهانی نوروز پیش از این قرار بود در منطقه خوش آب و هوای پغمان در 30 کیلومتری کابل برگزار شود اما به دلیل تغییرات جوی و مسایل امنیتی و همچنین آماده نبودن این مکان برای پذیرایی از میهمانان خارجی به کاخ ریاست جمهوری افغانستان انتقال یافت.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان و رئیسان جمهوری و نمایندگان 11 کشور حوزه نوروز روز پنجشنبه در جشن جهانی نوروز که درکاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار خواهد شد، شرکت می کنند.

حامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان در جشن جهانی نوروز که سال 1392 در ترکمنستان برگزار شد، از سران حوزه تمدنی نوروز دعوت کرد جشن نوروز سال 1393 را در افغانستان تجلیل کنند.

سازمان علمی، فرهنگی سازمان ملل متحد ˈیونسکوˈ در سپتامبر سال 2009 ، نوروز را به عنوان میراث فرهنگی به ثبت جهانی رساند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال 2010 روز 21 مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و این روز را در تقویم خود جای داد.

در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نوروز جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از 3 هزار سال دارد و امروز بیش از 300 میلیون نفر آن را جشن می گیرند، توصیف شده است.

آساق/1501
کد N194930

وبگردی