آفتاب

آغازشمارش معکوس انتخاب سیزدهمین رییس جمهوری لبنان/ 3 سناریوی پیش روی

آغازشمارش معکوس انتخاب سیزدهمین رییس جمهوری لبنان/ 3 سناریوی پیش روی

بیروت – ایرنا – طبق قانون اساسی لبنان روند دو ماهه انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور دیروز سه شنبه (25 ماه مارس – 5 فروردین) کلید خورد و مجلس نمایندگان لبنان تا25 ماه مه (6 خرداد ماه) باید رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کند.

به گزارش ایرنا، اولین رییس جمهوری لبنان بعداز استقلال این کشور و پایان دوران قیمومیت فرانسه در سال 1943 انتخاب شد و بعداز 71 سال اکنون این کشور آماده می شود تا در این شرایط سخت امنیتی، سیاسی و اقتصادی سیزدهمین رییس جمهوری خود را برگزیند.



** 3 سناریوی پیش روی و نقش های تعیین کننده

چنانچه شرایط بطور طبیعی پیش نرود ونمایندگان مجلس نتوانند رییس جمهوری جدید را انتخاب کنند، گزینه های دیگری محتمل به نظر می رسد و آنها تمدید دوره ریاست جمهوری «میشل سلیمان» و یا وارد شدن لبنان به یک خلاء سیاسی است.

برخی منابع خبری از احتمال تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان دست کم برای مدت سه ماه به عنوان نخستین سناریو نام برده اند، هرچند تیم همراه سلیمان تلاش دارند که به بهانه ضرورت شرایط لبنان ، تمدید دوران ریاست جمهوری سلیمان بسیار طولانی تر باشد.

اما این گروه باید بتوانند از سد محکم «بکرکی» مقر مسیحیان مارونی لبنان عبور کنند، منابع بسیار مطلع گفته اند فرانسه به دست اندرکاران انتخاب رییس جمهوری لبنان اعلام کرده که « واتیکان» با حمایت از تصمیم بکرکی بر انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان پافشاری دارد و باید از فکر تمدید بیرون بیایند.

با حذف سناریوی تمدید، دو احتمال دیگر وجود دارد و اول آنها که مطلوب تقریبا همه گروه های سیاسی است، انتخاب رییس جمهوری جدید در موعد قانونی است و در غیراین صورت لبنان با یک خلاء سیاسی کشنده مواجه خواهد شد و باید منتظر روشن شدن تکلیف بحران های اوکراین و سوریه بویژه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوریه بماند.

تحرکات « سعد حریری» نخست وزیر اسبق و رییس حزب جریان المستقبل چندان اطمینان بخش نیست زیرا خود صاحب تصمیم نیست و باید قبل از هر اقدامی با عربستان سعودی هماهنگ کند که آن هم تابع تصمیمات کاخ سفید می باشد.

ریاست جمهوری لبنان که براساس توافق ها باید یک شخصیت مسیحی باشد بشدت مورد توجه واتیکان قرار دارد زیرا بالاترین مقام ارشد مسیحی در خاورمیانه می باشد و او می تواند بر شرایط مسیحیان شرق تاثیر گذار باشد و ممانعتی برای انتخاب قوی ترین شخص مسیحی مارونی به عنوان رییس جمهوری لبنان نمی بیند.

منابع آگاه گفته اند که حریری تلاش دارد تا شرایط دعوت ریاض از « میشل عون» رییس جریان ملی آزاد لبنان و از نامزدهای اصلی ریاست جمهوری آینده لبنان برای سفر عربستان و ملاقات او با « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی را فراهم کند اما در مقابل این ایده، موانع زیادی بویژه موضع آمریکا در این زمینه قرار دارد.

آمریکا که سیاست هایش در سوریه شکست خورده است دیگر نمی خواهد برگه های بیشتری از آن در منطقه بسوزد..

برخی منابع خبری احتمال خلاء سیاسی در لبنان را زیاد دانسته اند مگر اینکه واتیکان بر واشنگتن و غرب اعمال فشار کند تا این خلاء از سه ماه بیشتر نشود اما این مطلب را مخفی نمی کنند که آمریکا تلاش دارد انتخاب ریاست جمهوری آینده لبنان و سوریه در یک سبد قرار گیرد. واشنگتن تمایل دارد که روسای جمهوری دو کشور منسجم و هماهنگ باشند و با توجه به اینکه بشار اسد باردیگر رییس جمهوری سوریه خواهد بود ، رییس جمهوری جدید لبنان هم باید با او هماهنگ باشد.

کارشناسان لبنانی معتقدند که نباید علاوه بر رویکرد برخی قدرت های بین المللی و منطقه ای، نقش تعیین کننده قدرت های داخلی از جمله دو گروه 8 و 14 مارس بویژه حزب الله در انتخاب رییس جمهوری جدید را نادیده گرفت.



** آخرین اظهارات رییس جمهوری کنونی لبنان

«میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی لبنان نیز در گفت وگو با روزنامه لبنانی « المستقبل» ازموافقت برخی قدرت های منطقه ای با تمدید دوره ریاست جمهوری خودش در قبال تمدید دوره ریاست جمهوری «بشار اسدˈ درسوریه اظهاربی اطلاعی کرد.

وی افزود: در هر صورت، حزب الله ممکن نیست که با تمدید دوره ریاست جمهوری من موافقت کند و این از غیرممکن ها است ، چگونه حزب الله بعد از آن مواضع اخیرش با تمدید ریاست جمهوری من موافقت کند.

میشل سلیمان همچنین با بیان اینکه ˈاولین مخالف با تمدید دوره ریاست جمهوری، خودم هستم و این تصمیم را گرفته و آن را بارها اعلام کرده امˈ، تاکید کرد که شرایط منطقه ای و بین المللی هم برای تمدید مناسب نیست.

رییس جمهوری لبنان تصریح کرد: انتخاب رییس جمهوری جدید برخلاف تصور برخی طرف ها صورت خواهد گرفت و من و ˈبشاره راعیˈ رهبر مسیحیان ˈمارونیˈ لبنان بر آن اصرار داریم و فضای عمومی لبنان هم این انتظار را دارد.

وی در باره ویژگی های رییس جمهوری آینده لبنان گفت: این یک موضوع توافقی است، اما امیدوارم رییس جمهوری آینده به اعلامیه ˈبعبداˈ (کاخ ریاست جمهوری) و به بی طرفی لبنان، پایبند باشد و آن را اجرا کند.

میشل سلیمان در پاسخ به این پرسش ، نظر شما در باره اظهارات اخیر بشار اسد رییس جمهوری سوریه مبنی بر اینکه امیدوار است، رییس جمهوری آینده لبنان از مقاومت ضدصهیونیستی حمایت کند، چیست، گفت: شاید منظور بشار اسد ، ˈسلیمان فرنجیهˈ باشد، زیرا این ویژگی با ˈمیشل عونˈ همخوانی ندارد.

رییس جمهوری لبنان افزود: نیاز نداریم که ویژگی های رییس جمهوری از خارج مشخص شود و در زمانی دیگر بسر می بریم و باید رییس جمهوری را بر اساس ویژگی هایی که لبنانی ها تعیین می کنند، انتخاب کنیم.

وی خاطرنشان کرد که بعد از دوره ریاست جمهوری به فعالیت های سیاسی ادامه می دهد، اما در انتخابات مجلس نمایندگان شرکت نمی کند.

میشل سلیمان همچنین دیروز ( سه شنبه) در سخنرانی خود در بیست و پنجمین اجلاس سران عرب در کویت اعلام کرد که رییس جمهوری جدید لبنان براساس مهلتی که قانون اساسی این کشور تعیین کرده است، انتخاب می شود.



** روسای جمهور گذشته لبنان

انتظار می رود که 25 ماه مه آینده بعبدا( کاخ ریاست جمهوری لبنان) صحنه یک تحول دموکراتیک باشد و« میشل سلیمان » رییس جمهوری کنونی کلید بعبدا را به رییس جمهوری جدید تحویل دهد.

رییس جمهوری آینده لبنان خواه در 25 ماه مه توسط نمایندگان مجلس این کشور انتخاب شود و یا حتی انتخاب او چند ماه بعداز مهلت قانونی به تاخیر افتد، سیزدهمین رییس جمهوری لبنان خواهد بود.

1- بشاره الخوری : 1943 – 1952

** بعداز پایان دوره الخوری برای مدتی دولتی نطامی به ریاست سرتیپ فواد شهاب در سال 1952 تشکیل شد.

2- کمیل شمعون : 1952 – 1958

3- فواد شهاب : 1958 - 1964

4- شارل حلو : 1964 تا 1970

5- سلیمان فرنجیه : 1970 - 1976

6- الیاس سرکیس : 1976- 1982

7- بشیر جمیل : 1982 بیست روز بعداز انتخاب کشته شد

8- امین جمیل : 1982 - 1988

** بعداز پایان دوره امین جمیل ، دولت نظامی به ریاست ژنرال میشل عون تشکیل شد 1988 – 1990 و دولت سلیم الحص از 1988 تا 1989 تولد پیمان طائف ( پایان بخش جنگ خانگی لبنان) ادامه یافت.

9- رینه معوض اولین رییس جمهوری دوران پیمان طائف : 1989 / 17 روز بعداز انتخابش کشته شد

10- الیاس الهراوی : 1989 – 1998 دوره ریاست جمهوری وی برای 3 سال تمدید شد

11- امیل لحود : 1998 – 2007 دوره ریاست جمهوری وی برای 3 سال تمدید شد

بعداز پایان دوره امیل لحود ، فواد سنیوره نخست وزیر وقت تا سال 2008 عهده دار ریاست جمهوری هم بود

12- میشل سلیمان : 2008 – 2014

13- ؟



** اختیارات مجلس و رییس جمهوری در مهلت 2 ماهه

انتخاب رییس جمهوری لبنان همواره تحت تاثیر شرایط منطقه ای و بین المللی بوده است و بویژه قدرت های منطقه ای و بین المللی تلاش کرده اند در این انتخاب تاثیرگذار باشند.

حسین الحسینی رییس سابق مجلس نمایندگان لبنان معتقد است که با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری ، مهلت قانونی انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان حداکثر 2 ماه و حداقل یک ماه است.

وی تاکید کرد که رییس جمهوری فعلی در این مدت 2 ماه از همه اختیارات خود برخوردار نمی باشد و نمی تواند اقدامات زیادی را که پیامدهایی در آینده دارد، انجام دهد.

رییس سابق مجلس نمایندگان لبنان تصریح کرد که مجلس نمایندگان اختیار خود برای انتخاب رییس جمهوری جدید در این دو ماه را از دست نمی دهد اما نمی تواند قانونگذاری کند.

الحسینی خاطرنشان کرد که اعضای مجلس نمایندگان تنها با دعوت رییس آن می توانند تشکیل جلسه بدهند اما اگر رییس مجلس در این دو ماه اهمال کند ، در ده روز پایانی دوره ریاست جمهوری ، نشست مجلس بطور خودکار برگزار می شود تا رییس جمهوری جدید انتخاب شود.

وی اظهارداشت: در اولین جلسه انتخاب رییس جمهوری جدید، دو سوم نمایندگان باید حاضر باشند زیرا رییس جمهوری در اولین دور رای گیری باید دو سوم آرای نمایندگان را کسب کند اما چنانچه این میزان رای را نیاورد در دورهای بعدی با نصف بعلاوه یک آرای نمایندگان انتخاب خواهد شد.

مجلس لبنان 128 نماینده دارد.



** تلاش های رییس پارلمان

روزنامه لبنانی النهارنوشت که « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان قرار است امروز (چهارشنبه) دستور تشکیل یک کمیته پارلمانی از فراکسیون « توسعه و آزادی» را برای شروع رایزنی ها و برقراری تماس ها با روسا و نمایندگان دیگر فراکسیون ها و نیروهای سیاسی بویژه « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان صادر می کند.

این کمیته موظف است تا نظر و دیدگاه ها در خصوص انتخاب رییس جمهوری جدید را جمع آوری و در اختیار ریاست مجلس قرار دهد.

لبنان ، کشور تحولات غیرقابل انتظار وغیرقابل پیش بینی است و قواعد بازی و حیات سیاسی در آن که متاثر از تحولات منطقه ای و بین المللی است، هر لحظه تغییر می کند و همانطور که تشکیل دولت « تمام سلام» یازده ماه طول کشید و با توجه به تجربیات 71 سال گذشته انتخاب روسای جمهوری قبلی، نمی توان گفت که کدام سناریو در انتظار لبنان است و باید منتظر حوادث و تحولات شتابان در این کشور ماند. تمدید ، انتخاب به موقع و یا خلاء سیاسی.

درهمین حال از شخصیت های سیاسی مسیحی عضو گروه های 8 و 14مارس به عنوان نامزدهای ریاست جمهوری آینده لبنان یاد می شود که هر کدام خود را شایسته رفتن به بعبدا می دانند.

سلیمان فرنجیه ، میشل عون ، امین جمیل ، جان قهوجی ، سمیر جعجع و شاید میشل سلیمان یا شخصی دیگر، کدامیک به بعبدا می روند؟

خاورم ** 1324
کد N194905

وبگردی