آفتاب

موضع گیری مبهم بان کی مون در قبال الحاق کریمه به خاک روسیه

موضع گیری مبهم بان کی مون در قبال الحاق کریمه به خاک روسیه

نیویورک- ایرنا - سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در نشست خبری امروز به سوال خبرنگاران در خصوص مسئله الحاق کریمه به خاک روسیه وموضع بان کی مون در رابطه با تمامیت ارضی اوکراین در چهارچوب منشور سازمان ملل از دادن پاسخ مستقیم خود داری کرد .

فرهان حق سخنگوی دبیر کل سازمان ملل د رنشست خبری امروز خود اعلام کرد که بان کی مون در طول اقامت خود در لاهه با رهبران کشور های مختلف جهان بر سر سر مسائل مربوط به بحران های جاری در کشور های سوریه ، اوکراین وافریقای مرکزی دیدار و گفتگو کرده است.

وی همچنین گفت که اخضر ابراهیمی نماینده ویژه بان کی مون نیز در نشست فوق العاده سران کشور های اتحادیه عرب که در کویت برگزار شد به نمایندگی از طرف دبیر کل سازمان ملل از تلاش های اخیرکشور های عضو این اتحادیه در ایجاد تسهیلات لازم برای کمک رسانی های انسان دوستانه در سوریه قدر دانی کرده است.

وی افزود ابراهیمی وعده داده است که در گفتگو با مقام های اسرائیلی و فلسطینی از آن ها خواهد خواست تا برای دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار در منطقه از خود گذشتگی های بیشتری نشان بدهند.

بگفته سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اخضر ابراهیمی همچنین از سران کشور های عضو این اتحادیه خواسته است تا از هیچ گونه تلاشی در جهت به جریان انداختن دوباره گفتگو های صلح سوریه کوتاهی نکنند.

فرهان حق با اشاره به حمله امروز نیروهای طالبان به دفتر کمیته مستقل انتخابات افغانستان در کابل گفت که دفتر کمیته امداد افغانستان با صدور بیانیه ای این حمله را محکوم کرده و به بازماندگان قربانیان این حادثه تسلیت گفته است.

وی همچنین افزود که دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز صدور حکم اعدام های جمعی توسط دادگاه های مصر را در مورد شماری از طرفداران اخوان المسلمین مردود شناخته و این احکام را مغایر با موازین حقوق بشر توصیف کرده است.

سخنگوی بان کی مون در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد موضع بان کی مون در این رابطه تصریح کرد که موضع دبیر کل سازمان ملل منطبق با موضع کمیساریای عالی حقوق بشر است و او نیز اینگونه احکام را مردود و غیر قانونی می داند.

در خصوص بحران اوکراین سخنگوی بان کی مون به دیدار اخیر وزیر خارجه روسیه با وزیر خارجه موقت اوکراین اشاره کرد گفت که دبیر کل سازمان ملل نیز در ادامه تلاش های دیپلماتیک خود از رهبران مسکو و کیف خواسته است تا برای رفع اختلافات خود با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

سخنگوی بان کی مون در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با موضع دبیر کل سازمان ملل در قبال بحران اوکراین با توجه به مندرجات منشور سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که بان کی مون خواستار توافق صلح آمیز میان طرفین این بحران و احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت ملی اوکراین است.

وی در پاسخ این سوال که آیا به نظر دبیر کل سازمان ملل ضمیمه کردن کریمه به خاک روسیه بر اساس مندرجات این منشور تجاوز به تمامیت ارضی اوکراین محسوب می شود یا نه جوابی نداد و بار دیگر همان حرف ها را از زبان دبیر کل سازمان ملل تکرار کرد.

اروپام 2253 **1908
کد N194865

وبگردی