آفتاب

برژنسکی: ناتو در اوکراین وارد عمل شود

برژنسکی: ناتو در اوکراین وارد عمل شود

تهران - ایرنا- ˈیان. ژوزف برژنسکی ˈ در واشنگتن پست نوشت: پاسخ غرب در مقابل جاه طلبی های نظامی روسیه دلچسب نیست و لازم است ˈناتوˈ فعالانه با ارسال تجهیزات پیشرفته به اوکراین وارد عمل شود و جلوی توسعه طلبی های آتی مسکو را بگیرد.

قائم مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا در امور اروپا و سیاست های ˈناتوˈ بین سالهای 2001 تا 2005 و عضو ارشد ˈشورای آتلانتیک ˈ در این نوشتار می نویسد:

خط قرمزی که ˈناتو ˈ برای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ترسیم کرد به بیش از منزوی شدن قوای مسلح اوکراین نینجامید.برای آنکه تحریمهای اقتصادی و دیپلماتیک غرب علیه مسکو چاره ساز باشد لازم است متضمن یک استراتژی دفاعی به منظور غنای قوای مسلح کی یف باشد.

روسیه با آرایش 15 هزار نیرو در مرزهای شرقی اوکراین به ˈکریمهˈ حمله کرد . این نیروها تهدیدی برای امنیت اوکراین اند چراکه همچنان 20 هزار سرباز شبه جزیره را در اشغال خود درآورده اند.

مسکو به اعزام این قوای نظامی اکتفا نکرده و تحریک کنندگانی را برای راه انداختن شورشهایی در شرق اوکراین به منطقه گسیل داشته است.

پاسخ ناتو به همه این تحرکات نظامی روسیه ابداˈ دلچسب نیست.

تنها واکنش نظامی به این تحرکات نظامی روسیه این بوده است که امریکا و انگلیس آسمان هوایی استونی، لتونی و لیتوانی را با یک مشت جت های جنگنده و هواپیماهای جاسوسی ˈآواکس ˈ مجهز به رادار به آسمان لهستان و رومانی فرستاده است.

امریکا قریب به دوازده جت F-16s را در لهستان مستقر کرده و یک فروند کشتی را هم به ˈدریای سیاهˈ فرستاده است.

هیچ سرباز پیاده نظامی از سوی اعضاء ناتو به منطقه گسیل نشده است و حتی آماده به خدمت هم نیست.

امریکا درخواست ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر اوکراین برای ارسال تسلیحات به این کشور به منظور محکم کردن ستون ارتش این کشور را محترمانه رد کرد . دولت ˈاوباماˈ در عوض پیشنهاد ارسال یونیفورم و خوراک نظامی به اوکراین داده است .

ˈجوزف بایدن ˈ معاون اول رئیس جمهور آمریکا هم هفته گذشته در جریان بازدیدش از ˈویلنیوس ˈ لیتوانی نسبت به تعهد نظامی امریکا از امنیت انها تضمین داد اما او با سفر به لیتوانی، کی یف را دور زد .

این تحرکات بدقت مورد رصد مسکوست. اوباما هم اخیراˈ اعلام کرد که به امریکا اجازه نخواهد داد درگیر یک تاخت و تاز نظامی در اوکراین شود.

این تحرکات امریکا و ائتلاف ناتو خط قرمزی را برای کی یف در داخل و خارج مرزهایش ترسیم می کند.

اوکراین نوامبر گذشته در تمرین نظامی جامع ناتو مشارکت داشت .

خط قرمزی که غرب برای مسکو ترسیم کرده فقط تضمینی به ˈولادیمیر پوتینˈ و طراحان نظامی اش است.

مسکو در کریمه نظامیانی فاقد نشان و علامت ارتش روسیه را آرایش داد و استفاده از این تاکتیک را هم منکر شد . همین تاکتیک نظامی روسیه خود دلیلی است بر آنکه مسکو از پاسخ غرب به تهاجم نظامی اش به کریمه نگران است.

در این منازعه آمریکا و ناتو می توانند تدابیر دفاعی محتاطانه ای برای تقویت امنیت اوکراین به عمل آورند. در ابتدا باید درخواست یاتسنیوک برای ارسال تجهیزات و امکانات نظامی پذیرفته شود و به این تسلیحات سلاحهای ضد تانک و ضد هوایی هم افزوده شود . این تسلیحات و تجهیزات می تواند به سرعت از دپوی (انبار) نظامی آمریکا در اروپا به محل فرستاده شود.

اگر ناتو نتواند برای عمل به این طرح به توافق عام برسد؛ واشنگتن باید با کشورهای علاقمند و یا به تنهایی وارد عمل شود.

مجهز کردن ارتش اوکراین به تسلیحات پیشرفته طرحهای نظامی روسیه در اوکراین را به دردسر خواهد افکند و خطراتی را متوجه آن خواهد کرد.

غرب می تواند مشابه برخوردش با تهاجم شوروی به افغانستان در گذشته عمل کند.

غرب لازم است تجهیزات اطلاعاتی و شناسایی و مربیان آموزش نظامی را هم به اوکراین روانه کند تا ظرفیتهای دفاعی اوکراین را ارتقاء دهد و مسکو هم مراقب پاسخهای متقابل سیاسی و نظامی غرب در مقابل تحرکات نظامی اش در منطقه باشد.

درسال 2008 به دنبال تهاجم روسیه به گرجستان آمریکا دست به کار شد و کار آموزش نیروهای نظامی گرجستان را به دست گرفت که تلاش مثمرثمری برای تقویت بنیه امینتی گرجستان بود.

سوم آنکه ناتو باید هرچه سریعتر رزمایشی را در اوکراین برگزار کند و به تبع آن نظامیان اوکراینی را آموزش دهد.

ناتو تصمیم دارد تابستان امسال یک تمرین نظامی در اوکراین برگزار کند . تا آن زمان این امکان وجود دارد که روسیه یک عملیات نظامی دیگری را در منطقه پیاده کند.

نیروهای واکنش سریع ناتو مشتمل بر تیپ های زمینی و پشتیبانی رزم هوایی با همین هدف در محل مستقرند.

این نیرو استعداد آن را دارد که قدرت تدافعی اوکراین مقابل حمله ناگهانی روسیه را ارتقاء دهد بدون آنکه تمامیت ارضی روسیه را به خطر افکند.

این ابتکار عمل ها همه جاه طلبی های پوتین نسبت به اوکراین را به دردسر خواهد انداخت ضمن آنکه در کوتاه مدت قابل اجراست.

هیچیک از این ابتکار تهدیدی علیه روسیه نیست بلکه فقط اصلاحیه ای بر خط قرمز ترسیم شده مقابل آن است ضمن آنکه مسکو را متوجه خواهد کرد که مراقب خطر بروز یک درگیری نظامی پرهزینه و فرسایشی باشد.

اگر یک چنین طرحهای نظامی به اجرا در نیاید پوتین همچنان به توسعه طلبی هایش ادامه خواهد داد تا قلب اوکراین نفوذ خواهد کرد و شاید هم به صرافت تصرف گرجستان بیفتد و دامنه تجاوزاتش را تا مولداوی و سایر جمهوریهای شوروی امتداد دهد.

پاسخ ناتو به این بحران هم مهم برای امنیت اوکراین هم برای آینده ناتو مهم است.

سپتامبر امسال در اجلاس سران ناتو محور موضوعات در دست مباحثه راههای پیش روی این ائتلاف برای یک جهان جدید خواهد بود. شیوه عمل ناتو در قبال بحران اوکراین تاثیر بسزایی بر طرحهای ترسیم آینده ناتو و امنیت ترانس آتلانتیک (فرا اقیانوس اطلس) خواهد داشت.

مترجمام**1591**1446

http://www.washingtonpost.com/opinions/three-ways-nato-can-bolster-ukraines-security/2014/03/24/452e80fa-b369-11e3-8020-b2d790b3c9e1_print.html
کد N194511

وبگردی