آفتاب

مذاکرات مستقیم صلح میان دولت پاکستان و گروه طالبان برگزار نشد

مذاکرات مستقیم صلح میان دولت پاکستان و گروه طالبان برگزار نشد

اسلام آباد - ایرنا - اولین دور از گفت و گوهای مسقیم میان دولت پاکستان و شبه نظامیان گروه ˈتحریکˈ وابسته به ˈطالبانˈ که قرار بود امروز برگزار شود، به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی انجام نشد و به تعویق افتاد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، این مذاکرات قرار بود در مکان نامعلومی در منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ در شمال غرب پاکستان برگزار شود و اعضای کمیته های صلح دولت اسلام آباد و طالبان در این خصوص آماده عزیمت به این منطقه بودند.

ˈمحمد ابراهیم خانˈ یکی از اعضای کمیته صلح طالبان پاکستان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: آب و هوای نامساعد باعث شد تا پرواز نمایندگان دولت و طالبان از فرودگاه اسلام آباد به پیشاور و متعاقب آن به منطقه قبیله ای وزیرستان انجام نشود.

وی افزود: سرکرده های طالبان پاکستان نیز در خصوص به تاخیر افتادن مذاکرات مطلع شده اند. در عین حال تاریخ جدید بزودی اعلام شده و گفت وگوهای مستقیم میان دولت و شبه نظامیان پیگیری و آغاز خواهد شد.

رسانه های پاکستانی به نقل از منابع مطلع گفتند که سفر نمایندگان دولت و طالبان به مناطق قبایلی به احتمال زیاد فردا (چهارشنبه) انجام می شود.

ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان که برای شرکت در سومین اجلاس امنیت هسته ای در شهر لاهه بسر می برد، دیروز پس از دیدار با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که نمایندگان دولت اسلام آباد جهت انجام گفت وگوهای مستقیم با گروه تحریک طالبان عازم منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی می شوند.

منابع خبری به نقل از یکی از فرماندهان طالبان پاکستان (بدون اشاره به نام وی) نوشتند: شبه نظامیان آماده دیدار مستقیم با نمایندگان دولت اسلام آباد بوده و دستور کار آنان نیز در ارتباط با گفت وگوهای صلح نهایی شده است.

این سرکرده طالبان در خصوص خواسته های شبه نظامیان از دولت پاکستان جزییات بیشتری ارایه نداد، اما در عین حال افزود: گروه تحریک طالبان پیشتر آزادی تمام زندانیان غیرنظامی این گروه را از دولت اسلام آباد مطالبه کرده است.

طالبان پاکستان ماه گذشته به منظور پیشبرد گفت وگوهای صلح، اعلام آتش بس یکماهه کرد و در حال حاضر مذاکره کنندگان طالبان اعلام کردند که آنان از شبه نظامیان می خواهند تا زمان آتش بس را تمدید کنند.

آساق**ا.ر**1095**1651
کد N194461

وبگردی