آفتاب

مالزی؛ یک دولت دو رسوایی

مالزی؛ یک دولت دو رسوایی

سقوط سیاسی حزب حاکم مالزی در آسمان ائتلاف مخالفان دولت این کشور در انتخابات میان دوره ای ˈکجنگˈ و سقوط هواپیمای مسافربری ام.اچ 370، دولت نجیب تون رزاق را با دو رسوایی بزرگ مواجه کرد.

به گزارش ایرنا، گمانه های سیاسی و تحلیل های عمومی در مالزی نشان می دهد که تلاش دولت حاکم این کشور برای ساقط کردن ائتلاف مخالفان به رهبری انور ابراهیم با سقوط هواپیمای این کشور رابطه ای مستقیم دارد.

انور ابراهیم یک روز قبل از ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 در دادگاه این کشور محکوم به پنج سال زندان به خاطر انجام جرمی شد که در سال 2012 به خاطر همین جرم حکم تبرئه دریافت کرده بود.  

صدور حکم و ناپدیدشدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی ایرلاین فرضیه ارتباط این دو موضوع را تقویت کرد.

ارتباط دادن خلبان پرواز ام.اچ 370 به انورابراهیم و آشکارشدن ارتباط خانوادگی این دو مانع ردکردن فرضیه دست داشتن ائتلاف مخالفان در این حادثه هوایی شد.

تمرکز رسانه های این کشور بر این دو موضوع نشان می داد که پرونده پرواز ام.اچ 370 نیز با انتخابات میان دوره این کشور که از حساسیت خاصی برای حزب حاکم برخوردار بود، بسته خواهد شد.

علت سقوط این هواپیما که هنوز جزئیاتی از آن ارائه نشده است فرصت مناسبی برای دولت مالزی به وجود آورد تا بتواند با فرضیه سازی دست داشتن ائتلاف مخالفان در ناپدیدشدن آن ضمن تخریب آنان پیروزی انتخابات میان دوره ای را نیز از آن خود کند.

انتخابات میان دوره ای حوزه ˈکجنگˈ می تواند نقش موثری در آینده سیاسی مالزی داشته باشد و این حوزه قابلیت دارد مسیر سروزیری ایالت سلانگور را هموار کند.

حزب حاکم که بیش از پنج دهه، حاکمیت مطلق مالزی را در اختیار داشته است در دو انتخابات سراسری سال های 2008 و 2013 در مقابل مخالفان شکست سنگینی خورد و همین امر فرضیه سناریوسازی تخریب رقبای سیاسی را تقویت می کند.

پیروزی ائتلاف مخالفان که حزب حاکم مالزی از هیچ کوششی برای از میدان به در کردن آنها دریغ نکرده بود آب سردی بر تب هواپیمای ناپدید شده مالزی پاشید و کمتر از چند ساعت پس از اعلام انتخابات نجیب تون رزاق از سقوط قطعی پرواز ˈام.اچ.370ˈ خبر داد.

دولت مالزی که در سه هفته گذشته به دلیل نوع مدیریت بحران و همچنین ارائه اطلاعات ضد ونقیض در تیررس انتقادهای داخلی و خارجی قرار گرفته بود در نهایت سقوط سیاسی خود در آسمان ائتلاف مخالفان را پذیرفت و معمای هواپیمای ناپدیدشده را گشود.

نجیب تون رزاق که 17 روز سخت و پرتنش را پشت سر گذاشته بود روز گذشته از پایان یافتن سرنوشت پرواز ام.اچ 370 در آبهای جنوبی اقیانوس هند در فاصله دو هزار و 500 کیلومتری شهر ˈپرتˈ استرالیا و بین جنوب آفریقا، قطب جنوب و استرالیا خبر داد.  

آساق**د.م**1611
کد N194153

وبگردی