آفتاب

دبیر کل سازمان ملل : بحران اوکراین نباید بهانه ای برای تکثیر سلاحهای هسته ای شود

دبیر کل سازمان ملل : بحران اوکراین نباید بهانه ای برای تکثیر سلاحهای هسته ای شود

تهران - ایرانا - دبیرکل سازمان روز دوشنبه گفت:عدم تحقق قول هایی که به اوکراین در ازای دست کشیدن از سلاح های هسته ای داده شده بود نباید موجب بی رغبتی دیگر کشورها در دست کشیدن از زرادخانه های اتمی آنها شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه ، بان کی -مون در نشست افتتاحیه اجلاس مهم سران که به امنیت هسته ای اختصاص دارد، افزود : الحاق کریمه از سوی روسیه موجب تضعیف شدید یادداشت سال 1994 بوداپست شده که به موجب آن اوکراین سلاح های هسته ای دوران شوروی خود را در ازای دریافت تضمین هایی از جانب قدرت های غرب و مسکو در مورد حفظ حاکمیت خود تحویل داد.

بان خطاب به گردهمایی 53 رهبر جهان از جمله باراک اوباما رییس جمهوری امریکا گفت : در مورد اوکراین ، تضمین های امنیتی یک شرط اساسی برای پیوستن به پیمان عدم تکثیر هسته ای بود.

دبیر کل سازمان ملل افزود : اما رویدادهای اخیر تضمین هایی را که در یادداشت بوداپست در سال 1994 به اوکراین داده شد به شدت تضعیف کرد و بر امنیت منطقه ای و نظام عدم تکثیر هسته ای تاثیرات ˈ عمیقی ˈ گذاشته است .

وی گفت : این امر نباید بهانه ای برای دنبال کردن سلاحهای هسته ای شود که تنها موجب تشدید نا امنی و انزوا خواهد شد.

این اجلاس سران که سومین اجلاس سران دوسالانه در مورد امنیت هسته ای به منظور پیشبرد تلاش ها به سمت افزایش امنیت هسته ای و کاهش مواد هسته ای غیر نظامی درخواست شده ولی تحت الشعاع بحران اوکراین قرار گرفته است.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N193906

وبگردی