آفتاب

نگرانی وزیرخارجه لبنان از ایجاد پایگاه های نظامی در خاک این کشور برای حمله به سوریه

نگرانی وزیرخارجه لبنان از ایجاد پایگاه های نظامی در خاک این کشور برای حمله به سوریه

بیروت - ایرنا - وزیر امورخارجه لبنان با بیان اینکه تروریست های مسلح به عنوان پناهجوی سوری درصدد ورود به لبنان هستند، تاکید کرد: نگران ایجاد پایگاه هایی نظامی برای پناهجویان در خاک لبنان برای حمله به سوریه هستیم.

به گزارش ایرنا، ناظران بعداز کمک های همه جانبه رژیم صهیونیستی به تروریست های تکفیری که با نظام سوریه می جنگند و مساعدت های نظامی مستقیم ترکیه به این تروریست ها از جمله در مرز «کسب» ، از اینکه اکنون وزیرخارجه لبنان از یک برنامه خطرناک برای تشکیل پایگاه های نظامی در خاک این کشور برای حمله به سوریه پرده برمی دارد، ابراز نگرانی کرده اند.

شمار زیادی از تروریست های تکفیری فراری از نبردهای منطقه القلمون ( یبرود تا قلعه الحصن) وارد لبنان شده و اکنون در مناطق شمالی و بلندی های عرسال در شرق این کشور بسر می برند.

گزارش ها حاکی است که با حمایت برخی جریان ها و گروه های سیاسی لبنانی، شمار زیادی از این تروریست ها که پایگاه های خود در خاک سوریه را از دست داده اند،قرار است در مرزهای لبنان و سوریه مستقر شوند و حتی به این تروریست ها بطور آشکار همه گونه کمک های سیاسی ، نظامی ، امدادی و بیمارستانی صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، «جبران باسیل » که روز دوشنبه در حاشیه اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب در کویت در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، با اشاره به اینکه « لبنان کشوری کوچک اما رسالت آن بسیار بزرگ است»، تصریح کرد: هرگاه یک بحران بزرگ به این کشور کوچک برسد ، این بحران با شدت بیشتری به همه کشورهای عربی منتقل می شود.

وزیران خارجه عرب سرگرم آماده سازی شرایط برای برگزاری بیست و پنجمین دور نشست عادی سران کشورهای عضو اتحادیه عرب هستند که قرار است فردا در کویت شروع شود.

وی با بیان اینکه هرگونه کمک کشورهای عربی به لبنان درحقیقت کمک به خود آنها است، اظهارداشت: امروز دو خطر لبنان را تهدید می کند که تروریسم و افزایش شمار پناهجویان سوری است و نگران هستیم که این دو خطر به تضعیف بیشتر کشور لبنان منجر شوند.

جبران باسیل خاطرنشان کرد: اولا دولت لبنان باید با اتخاذ اقدامات مناسب جلوی افزایش پناهجویان را بگیرد، ثانیا پناهجویان در کشورهای همسایه و عرب و غیرعرب توزیع شوند و ثالثا پناهجویان به کشورشان سوریه بازگردند و این تنها در زمانی میسر است که بحران این کشور از طریق راهکاری سیاسی و مسالمت آمیز حل شده باشد.

وزیرخارجه لبنان با تاکید برضرورت تشکیل « اردوگاه هایی برای پناهجویان سوری در خارج از خاک لبنان»، نسبت به برخی برنامه ریزی ها برای باقی ماندن طولانی مدت شماری از پناهجویان سوری در لبنان هشدار داد.

وی نسبت به اقداماتی برای ایجاد پایگاه هایی نظامی برای برخی سوری ها در خاک لبنان هشدار داد و گفت که قرار است از این پایگاه های برای اقدامات نظامی علیه سوریه استفاده شود.

جبران باسیل با بیان اینکه این اقدامات پیامدهای انسانی ، اقتصادی ، امنیتی و نظامی دارد ، تاکید کرد که ما باید با این اقدامات مقابله کنیم و از کشورهای عربی خواستار اتخاذ موضعی در این زمینه برای حمایت از لبنان هستیم.

وزیر خارجه لبنان به خطر تروریسم برای کشور متبوعش اشاره کرد و گفت: متاسفانه لبنان قربانی بزرگ تروریسم است و شاهد اقدامات نظامی علیه شهروندان و شهرهای لبنان از سوی برخی عناصر مسلح بوده ایم، لبنان وملت آن هدف تروریسم کور که از کشورهای عربی وارد لبنان شده و سپس از لبنان به این کشورها و حتی اروپا می روند، قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه « لبنان به یک اقدام مشترک عربی برای مقابله با تروریسم و اسراییل نیاز دارد»، افزود: این کمک باید به موسسات ملی لبنان صورت بگیرد تا بتوانند با تروریسم مقابله و از لبنان در مقابل تجاوزها و اشغالگری اسرایییل دفاع کنند.

جبران باسیل تصریح کرد: امیدواریم تصمیم وزیران خارجه عرب برای کمک های نظامی از جمله تجهیزات و سلاح های مورد نیاز به ارتش لبنان در اجلاس سران کشورهای عرب هم تایید شود بویژه اینکه قرار است بزودی در پایتخت ایتالیا نشستی در این زمینه تشکیل شود.

وزیرخارجه لبنان با بیان اینکه امروز با تشکیل دولت ملی فرصت مناسبی برای مقابله با چالش ها در لبنان فراهم شده است، « هبه سعودی به منظور خرید سلاح برای ارتش لبنان را در کنار کمک های بین المللی و عربی را بی سابقه خواند» ، افزود : لبنان دارای قدرت های بالقوه مانند نفت و گاز است و این شرایط برای امکان شکوفایی لبنان و اطمینان بخشی همگان کافی است.

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری تاکید کرد که راه حل بحران ساسی فقط راهکاری مسالمت آمیز و سیاسی است و با غیاب این راهکار، فقط خشونت افزایش می یابد که به یک جنگ بی نتیجه منجر خواهد شد و در این میان لبنان بزرگترین طرفی خواهد بود که در عرصه های اقتصادی ، امنیتی و اجتماعی متضرر می شود.

جبران باسیل خاطرنشان کرد که « تروریسم به هیچ وجه توجیه پذیر نیست»، گفت که توجیه تروریسم بطور مستقیم و یا غیرمستقیم تنها به تشویق تروریست ها می انجامد.

وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: ما به وظیفه میهمان نوازی خود از پناهجویان سوری عمل کرده ایم اما اکنون وضعیت بگونه ای شده که شهروندان لبنانی از مناطق مرزی کوچ می کنند و شهروندان کشورهای دیگر جایگزین آنها می شوند و این خطری بزرگ برای لبنان است.

جبران باسیل در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بطور جداگانه با « محمد عبدالعزیز» وزیر خارجه لیبی دیدار و با وی در باره وضعیت ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش در این کشور گفت وگو کرد.

وی همچنین علاوه بر دیدار و گفت وگو با همتایان قطری و عمانی خود با « اخضر ابراهیمی » نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و با وی در خصوص بحران سوریه مذاکره کرد.

خبرگزاری ملی لبنان با بیان اینکه ابراهیمی از مذاکره با جبران باسیل ابراز رضایت کرد، در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات ویژه سوریه در ژنو بزودی از سرگرفته می شود، گفت: اجازه بدهید بگویم که شرایط بازگشت به ژنو در زمان حاضرمهیا نیست زیرا شروط زیادی وجود دارد.

ابراهیمی به این سئوال که آیا بزودی به سوریه سفر می کنید؟، پاسخی نداد.

خاورم ** 1324
کد N193881

وبگردی