آفتاب

یادکرد صرب ها از 15 سالگی تهاجم ناتو به یوگسلاوی سابق

یادکرد صرب ها از 15 سالگی تهاجم ناتو به یوگسلاوی سابق

بلگراد-ایرنا- مقام های سیاسی، نظامی، فرهنگی، مذهبی و شهروندان صربستان روز دوشنبه در پانزدهمین سالگرد عملیات نیروهای ناتو علیه این کشور با برگزاری برنامه های خاصی در کلیسا و دیگر مکان های این کشور به قربانیان این حملات ادای احترام کردند.

به گزارش ایرنا، بعد از مذاکرات ناموفق در رامبویه برای پایان دادن به بحران کوزوو و درگیری نیروهای مسلح صربستان و آلبانی های کوزوو، نیروهای ناتو حملات هوایی بر یوگسلاوی سابق را در ساعت 7و 45 دقیقه شب 24 مارس سال 1999میلادی شروع کردند.

دولت یوگسلاوی سابق در آن زمان فورا تشکیل جلسه داد و در همان شب وضعیت اضطراری در کشور اعلام کرد.

بعد از اینکه حکومت بلگراد قرارداد رامیویه را که برای پایان دادن به بحران کوزوو نپذیرفت، ˈخاویر سولاناˈ دبیر کل ناتو در آن زمان دستور حمله هوایی بر یوگسلاوی سابق را صادر کرد.

بر اساس گزارش های مختلف، در توافقنامه رامبویه که بیشتر به یک توافقنامه نظامی شبیه بود، عملا اشغال یک قسمت از سرزمین یوگسلاوی سابق ( کوزوو) پیش بینی شده بود.

فرودگاههای نظامی در کوزوو، مونته نگرو، فرودگاه باتانیتسا در بلگراد و فرودگاه اوژیتسه در شرق صربستان و مراکز نظامی در شهرهای کورشوملیا، نووی ساد، پانچوا، کراگویواتس از اولین اهداف بمباران هواپیماهای جنگنده و موشک های هدایت شونده نیروهای ناتو در یوگسلاوی سابق بودند.

در حملات هوایی ناتو علیه یوگسلاوی سابق و صربستان که 24 مارس 1999 آغاز و 79 روز ادامه داشت، 19 کشور عضو ناتو در این عملیات که قربانیان زیادی را گرفته است، شرکت داشتند.

بنابر آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای مختلف در صربستان، طی حملات 79 روزه ناتو علیه صربستان حداقل2 هزار و 500 نفر کشته و بیش از 12 هزار و 500 نفر مجروح شدند.

بنابر گزارشی که در سال 2013 میلادی از سوی وزیر دفاع صربستان اعلام شد، طی حمله نیروهای ناتو در سال 1999 به جمهوری فدرال یوگسلاوی سابق مجموعا یکهزار و 8 تن از نیروهای ارتش و پلیس این کشور کشته شدند که 659 نفر از ارتش و 349 نفر از نیروهای پلیس بودند.

در عملیات هوایی ناتو علاوه بر صدمات جانی، حدود 2 هزار و 500 خانه مسکونی، 14 فرودگاه، 19 بیمارستان، 20 درمانگاه، 18 مهد کودک، 69 مدرسه، 176 مکان فرهنگی و تاریخی و 44 پل ویران و منهدم شدند.

ساختمان تلویزیون دولتی صربستان در مرکز بلگراد نیز درست پس از یک ماه از بمباران هوایی نیروهای ناتو مورد هدف موشک های هدایت شونده قرار گرفت که 16 تن از شاغلین آن کشته شدند.

در عملیات هوایی ناتو علیه یوگسلاوی سابق، 2 هزار و 300 حمله هوایی علیه 995 هدف در سراسر این کشور انجام شد و در این مدت یک هزار و 150 هواپیمای جنگی ناتو 420 هزار موشک و بمب به وزن نزدیک به 22 هزار تن را بر نقاط مختلف یوگسلاوی سابق فرو ریختند.

این گزارشها حاکیست که ناتو دراین مدت یک هزار و 300موشک کروز و 37 هزار بمب خوشه ای را که منجر به کشته شدن بیش از 2 هزار نفر و مجروح شدن چندهزار نفر شد، به صربستان پرتاب کرده است.

بر اساس این گزارش ، ناتو همچنین در حملات هوایی علیه صربستان از مهمات ممنوعه با اورانیوم رقیق شده استفاده کرده است.

بمباران یوگسلاوی سابق در مارس سال 1999به فرمان ˈوسلی کلارکˈ فرمانده ناتو و ˈخاویار سولاناˈ دبیر کل وقت ناتو انجام شد.

بمباران هوایی مناطق مختلف یوگسلاوی سابق که در ساعت 19 و 45 دقیقه 24 مارس 1999 با پرتاب اولین موشک از هواپیماهای ناتو آغاز شد، در نهم ژوئن همان سال با امضای تفاهم نامه فنی بین مقامات ناتو و یوگسلاوی سابق در منطقه ˈکومانوواˈ بین مرز صربستان و مقدونیه پایان یافت.

دبیرکل وقت ناتو در دهم ژوئن سال 1999 فرمان توقف بمباران را پس از شروع مراحل عقب نشینی نیروهای یوگسلاوی سابق و صربستان از کوزوو صادر کرد.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین در چنین روزی در همان سال قطعنامه 1244 را برای کوزوو تصویب کرد که 37 هزار و 200 سرباز نیروی بین المللی ˈکی فورˈ از 36 کشور برای برقراری امنیت به کوزوو اعزام شدند.

همچنین صرب ها که پیشتر جنایات جنگی بی شماری را در بوسنی و هرزگوین بر علیه مسلمانان این کشور مرتکب شده بودند در کوزوو نیز این جنایات را تکرار و جامعه بین الملل را وادار به واکنش و دخالت دراین مناقشه کردند.ناتو فارغ از رویکرد جامعه بین الملل به مساله کوزوو، اغراض سیاسی و اعاده حیثیت برای خود را در این مناقشه پیگیری می کرد.

اروپام**2061**1010
کد N193705

وبگردی