آفتاب

نوروز مرزنشینان تاجیک و قرقیز را آشتی داد

نوروز مرزنشینان تاجیک و قرقیز را آشتی داد

دوشنبه - ایرنا - ساکنان و مسوولان مناطق مرزی اسفره تاجیکستان و بادکند قرقیزستان که سالهاست به خاطر مشکلات مرزی با هم اختلاف دارند به صورت مشترک از جشن نوروز تجلیل و به همدیگر تحفه نوروزی تقدیم کردند.

به گزارش ایرنا، مسوول واحد مطبوعاتی استانداری اسفره تاجیکستان دوشنبه به رسانه ها گفت: با وجود ریزش برف و باران مراسم ویژه تجلیل از جشن نوروز روز یکشنبه با حضور میهمانان قرقیزی و همچنین گروهای از مرزنشینیان سمرقند ازبکستان در مرکز شهر مرزی اسفره تاجیکستان با شکوه بسیار و با رعایت آداب همسایه داری تاجیک ها و قرقیز ها برگزار شد .

هیات مسوولان قرقیزی به سرپرستی آقامیرزا تغایو معاون استانداری بادکند قرقیزستان و همچنین هیاتی از سمرقند ازبکستان که با اسفره تاجیکستان هم مرز هستند در این مراسم شرکت کردند.

آقامیرزا تغایو معاون استانداری بادکند قرقیزستان ضمن استقبال از شرکت در بزم نوروزی تاجیک ها، این مناسبت را تبریک گفت و به نمایندگان اسفره تاجیکستان تحفه های نوروزی تقدیم کرد.

درمیان تحفه های قرقیزها عکس بزرگ گل های نوروزی و ˈجامهˈ و ˈگردن بندˈ بود که رمز دوستی و برادری و همسایه داری ارزیابی شده است .

براساس این گزارش، دو روز پیش نیز یک هیات تاجیکی برای شرکت در جشن نوروز به بادکند قرقیزستان رفته بودند .هیات تاجیک ها برای شرکت در نوروز کشور همسایه تحفه های نورزوی پیشکش کرده بودند.

شیرعلی خیرالله یف مشاور رییس جمهوری تاجیکستان و رییس رهبر گروه کاری مسایل مرزی نیز در پیام تبرکش به مناسبت تجلیل نوروز باستانی مردم را به همسایه داری و دوستی و برادری دعوت کرد و خواهان زندگی مسالمت آمیز و با ثبات و آرام تاجیکان و قرقیز ها شده است .

طاقان ممت اف معاون سروزیر قرقیزستان همچنین به رسانه های خبری این کشور گفته است که آنها می خواهند در کمترین زمان ممکن اختلافات مرزی بین دو کشور حل و فصل شود.

حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان با وجود گذشت22 سال از استقلال دو کشور همچنان علامت گذاری نشده و این موضوع بارها به مناقشه مرزی دو طرف تبدیل گردیده است.

در آخرین تنش مرزی میان دو کشور در دو ماه پیش، هفت نفر از طرفین مجروح و به دنبال آن روابط دو کشور رو به سردی گرایید. پس از این رخداد، بیشکک سفیر خود را از دوشنبه فراخواند و گذرگاه های مرزی خود را روی تاجیکستان بست.

تحلیلگران به درازا کشیدن مذاکرات دو کشور همسایه در حل اختلافات مرزی را ناشی از کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی دیپلماسی بین دو کشور می دانند.

آساق**1663** 1010
کد N193636

وبگردی