آفتاب

گسترش اعتراض ها به کشتار در هتلˈکابل سریناˈ هنگام تحویل سال جدید

گسترش اعتراض ها به کشتار در هتلˈکابل سریناˈ هنگام تحویل سال جدید

کابل – ایرنا – اعتراض ها به حمله مهاجمان مسلح هنگام تحویل سال جدید به هتل ˈکابل سریناˈ که بر اثر آن 4 تبعه خارجی و 5 افغان از جمله ˈسردار احمدˈ خبرنگار افغان به اتقاق همسر و سه فرزند خردسالش کشته شدند، ابعاد گسترده تری به خود گرفت.

به گزارش ایرنا، با اعتراض نمایندگان مجلس سنای افغانستان در ادامه تظاهرات صدها تن از دانشجویان، خبرنگاران، زنان و مردم این کشور به حمله مهاجمان مسلح هنگام تحویل سال جدید به هتل ˈکابل سریناˈ، خشم مردم این کشور از کشتار غیرنظامیان، ابعاد گسترده تری یافت.

ˈرفیع الله گلˈ معاون دوم مجلس سنای افغانستان امروز (دوشنبه) با محکوم کردن حمله مهاجمان مسلح به هتل کابل سرینا تاکید کرد نهادهای اطلاعاتی افغانستان باید هر چه سریعتر عوامل و کسانی را که به هراس افکنان برای ورود به هتل کابل سرینا کمک کرده اند شناسایی و به دستگاه قضایی بسپارند.

ˈانارکلی هنریارˈ دیگر نماینده مجلس سنای افغانستان گفت: نیروهای امنیتی و مسوول باید مشخص کنند چگونه چهار تروریست توانسته اند با سلاح از بازرسی های نیروهای امنیتی عبور کنند و وارد هتل سرینا شوند و به سوی حاضرین در رستوران هتل تیراندازی کنند.

ˈلیلما احمدیˈ از دیگر نمایندگان مجلس سنا هم با تسلیت به بازماندگان ˈسردار احمدیˈ خبرنگار افغان که با خبرگزاری های خارجی همکاری داشت، کشته شدن این خبرنگار افغان را به همراه همسر و سه فرزندش دلخراش توصیف کرد.

دیروز نیز صدها تن از اقشار مختلف مردم کابل از جمله خبرنگاران، اعضای نهاهای مدنی، زنان و کودکان در اعتراض به ادامه کشتار غیر نظامیان و قتل خبرنگار افغان مقابل هتل کابل سرینا تجمع کردند و بر ضد نیروهای طالبان شعار دادند.

تجمع کنندگان با شعارهایی همچون ˈکودک کشی طالبان ، دشمنی است با قرانˈ خواستار برخورد جدی با مخالفان مسلح از جمله نیروهای طالبان شدند.

خبرنگاران در افغانستان هم در حرکتی جمعی اعلام کردند که دو هفته اخبار مربوط به گروه طالبان را تحریم می کنند.

در همین حال دفتر ریاست جمهوری افغانستان به نقل از شورای امنیت ملی این کشور دستگاههای اطلاعاتی خارجی را در حمله به هتل کابل سرینا متهم کرد و گفت: یک دیپلمات پاکستانی که به هتل سرینا رفت آمد داشت، چند روز قبل از حمله به این هتل از محیط داخلی هتل سرینا فیلمبردای می کرد که با اعتراض ماموران امنیتی مواجه شد.

شورای امنیت ملی افغانستان در عین حال اعلام کرد ادعاهای طالبان و شبکه حقانی در باره جزئیات این حمله با واقعیات در تضاد است.

شورای امنیت ملی افغانستان تاکید کرد تمام شواهد و مدارک از دخالت دستگاه استخباراتی خارجی حکایت دارد.

چهار تروریست هنگام تحویل سال جدید با شش قبضه سلاح کمری و مقدار زیادی گلوله در آخرین لحظه های سال 92 از پست های امنیتی و بازرسی هتل کابل سرینا که محل استقرار مقامهای عالی رتبه ، میهمانان خارجی و شخصیت های سیاسی است، عبور کرده و خود را به رستوران هتل رسانده اند و با شلیک به سوی حاضرین 4 خارجی و 5 افغان از جمله سردار احمد خبرنگار افغان را به اتفاق همسر و 3 فرزند خردسالش که زیر 12 سال سن داشتند، کشتند.

آساق/1501
کد N193591

وبگردی