آفتاب

آغاز سفر اروپایی - آسیایی اوباما

آغاز سفر اروپایی - آسیایی اوباما

سفر شش روزه رئیس‌جمهوری آمریکا از هلند آغاز، در اروپا ادامه پیدا کرده، به عربستان سعودی ختم می‌شود.

به گزارش آفتاب به نقل از جام نیوز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از روز دوشنبه ۴ فروردین، سفر اروپایی خود را در حالی آغاز می‌کند، که بحران در کریمه، تنش‌ها میان غرب و روسیه و نیز برنامه اتمی ایران از جمله موضوعات اصلی مذاکرات او با همتایانش و مقام‌های ارشد در اروپا و خارج از این قاره ارزیابی شده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا به لاهه می‌رود تا در سومین نشست "امنیت اتمی" شرکت کند. نشستی که تدارک برای برگزاری آن به ماه‌ها پیش باز می‌گردد.
روزنامه نیویورک تایمز از قول سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما، می‌گوید سفر رئیس‌جمهوری آمریکا، از جمله دیدار او با پاپ فرانسیس و نیز توقفی در عربستان سعودی تحت تاثیر رخدادهای اوکراین و نیاز برای اتحاد میان کشورهای غربی قرار گرفته است.
اوباما با سران کشورهای گروه ۷ دیدار و با سران اروپایی و مقام‌های ناتو مشورت خواهد کرد؛ آنچه به گفته خبرگزاری فرانسه تلاشی برای فرستادن این پیام به روسیه است که باید بهایی برای بحران بپردازد.
دیدار گروه ۷ برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی شده است. دیداری که پیامی نمادین نیز در بر دارد و آن این است که اعضای گروه ۷ بدون روسیه -که با یکدیگر گروه ۸ را تشکیل می‌دادند- گرد آمده‌اند. در عین حال اعضای این گروه پیشتر گفته بودند در واکنش به اقدامات روسیه در کریمه، در نشستی که قرار بود تا چند ماه دیگر در بندر سوچی روسیه با حضور این کشور زیر عنوان گروه هشت برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.
گروه هشت، از هشت کشور صنعتی جهان تشکیل می‌شود که عمده اقتصاد جهان را در دست دارند. اعضای این گروه آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا، بریتانیا، کانادا و روسیه هستند. روسیه آخرین کشوری است که به جمع پیشین -یعنی گروه ۷- پیوست و نام آن را به گروه ۸ تغییر داد.
خبرگزاری فرانسه در عین حال می‌گوید دیدار اوباما با ملک عبدالله که در آخرین روز سفر انجام می‌شود، تلاشی برای کم کردن بدبینی سعودی‌ها درباره دیپلماسی اتمی با ایران است.
رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال طی همین سفر با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری خلق چین و نیز پارگ گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، دیدار می‌کند. این دیدار نیز در حالی صورت می‌گیرد که میان کشورهای قدرتمند شرق آسیا اختلافات مالکیتی بالا گرفته است. در حالی‌که ژاپن و کره جنوبی، هر دو از هم‌پیمانان مهم واشینگتن به شمار می‌روند، اما میان توکیو و سئول نیز اختلافاتی حل نشده از زمان جنگ جهانی دوم باقی‌ست که گاه روابط این دو متحد آمریکا را دچار تنش‌ می‌کند.
کد N193297

وبگردی