آفتاب

آمریکا: عذرخواهی وزیر دفاع اسرائیل در مورد تهران و واشنگتن را نمی پذیریم

آمریکا: عذرخواهی وزیر دفاع اسرائیل در مورد تهران و واشنگتن را نمی پذیریم

واشنگتن می گوید عذرخواهی وزیر دفاع اسرائیل از جان کری وزیر خارجه اسرائیل را نمی پذیرد.

روزنامه هاآرتص نوشت: واشنگتن می گوید عذرخواهی وزیر دفاع اسرائیل از جان کری وزیر خارجه اسرائیل را نمی پذیرد.

به گزارش آفتاب به نقل از تیک، پس از انتشار بیانیه عذرخواهی یعلون، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که برای کشورش این عذرخواهی کافی نیست.

وی افزود: واشنگتن عمیقا از این اظهارات یعلون بسیار سرخورده شده است.

بیانیه عذرخواهی یعلون پس از آن منتشر شد که جان کری روز چهارشنبه در گفت‌وگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو از این موضع و گفته یعلون شکایت کرد.

به نوشته هاآرتص، این مقام آمریکایی اضافه کرد: یعلون در تماس تلفنی با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، هیچ پوزشی نخواسته است.

با این حال این مقام ارشد دولت اوباما اظهار داشت: مناسبات امنیتی و روابط اسرائیل و آمریکا راهبردی است» و «اظهارات یعلون بازتاب درستی از چنین مناسبات عمیقی نیست.

وزیر دفاع اسرائیل چه گفته بود؟

موشه یعلون در یک سخنرانی در روزهای گذشته که در دانشگاه تل آویو ایراد کرد چنین اظهار نظر کرد که سیاست خارجی آمریکا در سال‌های اخیر (در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما) به‌شدت ضعیف عمل کرده و تصویری که از این کشور در برابر چشم افکار عمومی جهان ترسیم می‌شود دیگر تصویر ابرقدرتی پیشگام نیست.

یعلون همچنین گفت: «روزگاری فکر می‌کردیم که آمریکا باید در صدر جبهه مقابله با برنامه اتمی ایران قرار گیرد، اما این کشور از جایی در این مسیر، تغییر جهت داد و خودش وارد "بازار پارسی" شد و به بده و بستان پرداخت.»

به گفته یعلون، «نظر به پیشینه تاریخی پارسی‌ها در بازار شرقی، آنها معامله‌گران متبحرتری هستند و تردیدی نیست که بهتر (از طرف غربی) می‌توانند در این بازار، برای خود امتیاز بگیرند».

ژنرال یعلون همچنین گفت: «عملکرد ضعیف آمریکا در قضیه سوریه، و به تازگی شکست در بحران اوکراین ضعف سیاست خارجی آمریکا را ثابت کرد.»

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، «در چنین وضعیتی، اسرائیل باید در مقابله با برنامه اتمی ایران، بیش از هر زمان دیگر به خود تکیه کند».
کد N192732

وبگردی