آفتاب

لهستان خواستار تقویت حضور نظامی آمریکا در اروپای شرقی شد

لهستان خواستار تقویت حضور نظامی آمریکا در اروپای شرقی شد

تهران-ایرنا-ˈتوماس سیمونیاکˈ وزیر دفاع لهستان گفت: آمریکا باید حضور نظامی خود را در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) واقع در اروپای مرکزی و شرقی تشدید کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ورشو، سیمونیاک افزود: واشنگتن آماده افزایش حضور نظامی خود است اما در مورد جزئیات این امر باید رایزنی های بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: آمریکا باید حضور نظامی خود را در شرق و مرکز اروپا افزایش دهد. ما در مورد جزئیات این امر رایزنی خواهیم کرد و من خوشحالم که مقامات آمریکایی و معاون رییس جمهوری این کشور از این امر استقبال می کنند.

سیمونیاک هم زمان با سفر بایدن به لهستان گفت ما و متحدان مان در ناتو در شرق و مرکز اروپا خواستار حضور نظامی بیشتر آمریکا هستیم و جناح شرقی اروپا باید تقویت شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن بحران اوکراین طبیعی است که گفت و گوهای بیشتری با آمریکا صورت گیرد که شامل احتمال استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در خاک لهستان نیز می شود.

ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته به لهستان سفر و با ˈدونالد تاسکˈ نخست وزیر و ˈبرونیسلاو کوموروسکیˈ رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدارها طرح های آمریکا را برای استقرار بخش هایی از سپر دفاع موشکی این کشور در لهستان تایید کرد.

بر اساس این گزارش، واشنگتن در پاسخ به درخواست ورشو تصمیم گرفته است تا حضور نظامی خود در لهستان را افزایش دهد و حدود 12 فروند جت جنگنده اف 16 همچنین 300 متخصص نظامی را به آن کشور بفرستد.

پیش از اینکه این تصیم اتخاذ شود، تعداد معدودی از متخصصان نظامی آمریکایی برای آموزش خلبانان لهستانی به این کشور اعزام شده بودند. لهستان با اوکراین و روسیه مرز دارد و از سال 1999 به عضویت ناتو در آمد.

اروپام**9157 *1446
کد N192474

وبگردی