آفتاب

داعش، ترکیه را تهدید کرد

داعش، ترکیه را تهدید کرد

ایرنا نوشت:

رسانه های ترکیه شنبه اعلام کردند که گروه تروریستی موسوم به (دولت اسلامی عراق و شام) به ترکیه اولتیماتوم داد که طی سه روز آرامگاه سلیمان شاه ( پدر بزرگ عثمان غازی موسس دولت عثمانی) در خاک سوریه را تخلیه کند.
رسانه های ترکیه خبر یادشده را در صدر اخبار خارجی خود تحت عناوینی از قبیل ˈتهدید گستاخانه علیه ترکیهˈ ، ˈترکیه مورد تهدید گروه های تروریستی در سوریه قرار گرفتˈ ، منتشر کردند.

پایگاه خبری ملیت نوشت: گروه داعش دیشب در پیام ویدیویی که در یوتیوب منتشر شد، به دولت ترکیه هشدار داد چنانچه آرامگاه سلیمان شاه را که در خاک سوریه قرار دارد، تا سه روز تخلیه نکند، این مکان را با خاک یکسان خواهد کرد.

محاظت از این مکان که در فاصله سی کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد، براساس معاهدات دولت های ترکیه و سوریه در دهه های اخیر به عهده ارتش ترکیه بوده است.

این درحالیست که ˈکمال قلیچدار اوغلوˈ رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه دیروز (جمعه) درباره احتمال اقدام تحریک آمیز گروه های تروریستی در سوریه هشدار داده بود.

وی با عنوان اینکه احتمال ماجراجویی نظامی نخست وزیر این کشور در سوریه وجود دارد به رییس ستاد ارتش ترکیه هشدار داد.

رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه در مجلس این کشور در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈسامان یولوˈ به ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه هشدار داد، از ماجراجویی در سوریه خودداری کند.

قلیچدار اوغلو گفت: این احتمال وجود دارد که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به بهانه محافظت از آرامگاه سلیمان شاه، ارتش ترکیه را در آستانه انتخابات سراسری شهرداری ها وارد خاک سوریه کند.

او از رئیس ستاد ارتش ترکیه خواست از ماجراجویی احتمالی در سوریه جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر در روزنامه های ترکیه خبرهایی درباره احتمال حمله به آرامگاه ˈسلیمان شاهˈ انتشار یافته است، خاطر نشان کرد، این آرامگاه در فاصله 30 کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد.

رهبر حزب جمهوریخواه خلق گفت: مایلم به رئیس ستاد ارتش ترکیه بگویم که ترکیه را در سوریه وارد ماجراجویی نکنید.

وی اضافه کرد: ممکن است اقدامات تحریک آمیزی در این باره صورت بگیرد و اردوغان خواستار ورود ارتش ترکیه به سوریه شود، ترکیه نیاز به ماجراجویی ندارد. ترکیه حق ورود به باتلاق خاورمیانه را ندارد.

26149

کد N192465

وبگردی