آفتاب
مقام آمریکایی:

بحران اوکراین باعث تعمیق روابط اقتصادی واشنگتن و اتحادیه اروپاست

بحران اوکراین باعث تعمیق روابط اقتصادی واشنگتن و اتحادیه اروپاست

تهران - ایرنا - یک مقام آمریکایی روز شنبه گفت: الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نیاز به تعمیق همکاری ها و توسعه روابط اقتصادی و تجاری واشنگتن با اتحادیه اروپا را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، ˈمایکل فورمنˈ نماینده تجاری آمریکا در اتحادیه اروپا چند روز پیش از دیدار ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری ایالات متحده با مقامات اتحادیه اروپا افزود: دلیل و منطق برای توسعه روابط و توافق نامه تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا هرگز به این اندازه قوی نبوده به رغم انکه افکار عمومی با آن مخالف است.

اوباما روز دوشنبه برای یک سفر شش روزه راهی اروپا خواهد شد. وی در این سفر در لاهه در اجلاس سران در مورد امنیت هسته ای و اجلاس گروه هفت شرکت کرده و سپس برای حضور در اجلاس رهبران اروپا عازم بروکسل خواهد شد.

فوردمن در جمع خبرنگاران گفت: اکنون دلیل کافی و محکمی برای نزدیک شدن اروپا و آمریکا و نشان دادن این امر وجود دارد که دو طرف می توانند روابط خود را به سطح تازه ای برسانند.

وی با اشاره به نام رسمی پیشنهادی برای توافق نامه تجاری آمریکا و اروپا موسوم به ˈتوافق تجارت آزاد برای دو سوی آتلانتیکˈ افزود: تحولات اخیر بسیار بر اهمیت روابط دو سوی آتلانتیک تاکید دارد.

بر اساس این گزارش، بروکسل و واشنگتن می گویند این توافق تجاری تقریبا نیمی از اقتصاد جهانی را در بر می گیرد و یکصد میلیارد دلار و تولیدات بیشتر اقتصادی سالانه در دو سوی آتلانتیک را شامل می شود که بازاری با 800 میلیون مشتری نیز ایجاد می کند.

اما از هشت ماه قبل که مذاکرات آغاز شد، با افشای گزارش ها در مورد جاسوسی آمریکا در اروپا و اتهامات مبنی بر اینکه توافق یادشده به نفع شرکت های بزرگ است به کاهش حمایت های مردمی از این توافق انجامیده است.

الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه بعد از آغاز بحران اوکراین و اتکای اتحادیه اروپا به انرژی روسیه باعث شده سران کشورهای مختلف اروپایی بر نیاز به روابط تنگاتنگ و عمیق تر با آمریکا بیاندیشند.

رهبران اتحادیه اروپا نشست روزهای پنجشنبه و جمعه خود را به بازبینی روابط با مسکو و تسریع روند کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه اختصاص دادند.

فوردمن یادآور شد شرکت های اروپایی می توانند با دست یافتن به این توافق ؛ گاز مایع طبیعی آمریکا را به وسیله تانکر به اروپا منتقل کنند یا حتی پیش از دست یافتن به توافق، همانطور که فرانسه، آلمان و انگلیس ممکن است اماده این کار باشند.

براساس قوانین آمریکا ؛ وزارت انرژی باید برای صادرات شرکت ها مجوز صادر کند اما در صورتی که توافق تجارت آزاد محقق شود، مجوزها به صورت خودکار تایید می شود.

فورد گفت: یقینا اگر به این توافق دست یابیم، روابط با اتحادیه اروپا به شکل تجارت آزاد خواهد بود.

آسیا اکنون بازار خوبی برای صادرات گاز طبیعی مایع آمریکاست؛ اما فوردمن گفت این امر به شرکت های اروپایی بستگی دارد که این گاز به کجا صادر شود و این صادرات به توافق تجارت آزاد برای دو سوی اتلانتیک وابسته نیست.

فوردمن با اشاره به شرکت های ˈتوتالˈ فرانسه و ˈ ژ د اف/GDF Suezˈ سوئز افزود: حتی هم اکنون نیز چهار یا پنج مجوز صادرات برای کشورهایی که با آمریکا قرارداد تجارت آزاد ندارند صادر شده و چندین شرکت اروپایی طرف قرارداد این مجوزها هستند. این به آنها بستگی دارد که گاز مایع آمریکا به کجا صادر شود، به نظر می رسد دولت های اروپایی به واردات این گاز علاقمند باشند.

انتظار می رود ˈهرمان ون رامپویˈ و ˈخوزه مانوئل باروسوˈ مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا چهارشنبه هفته جاری در دیدار با باراک اوباما رییس جمهوری امریکا در مورد صادرات انرژی با وی رایزنی کنند.

دیگر مسائل دشوار غیر از اوکراین، شامل گشایش بازارهای آمریکا و اتحادیه اروپا به روی یکدیگر، رفع موانع برای تجارت و معافیت های گمرکی است که سالانه میلیاردها دلار برای شرکت ها به ویژه شرکت هایی مانند فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن هزینه در بر دارد.

واشنگتن و بروکسل در مورد رفع معافیت های گمرکی و تسهیل دسترسی به بازارهای طرف مقابل اختلاف نظرهایی دارند و هر دو طرف می گویند طرف مقابل به اندازه کافی در این زمینه جسارت ندارد.

فوردمن گفت: ما تایید می کنیم که هدف مذاکرات باید لغو همه عوارض گمرکی باشد و می خواهیم اتحادیه اروپا نیز از این امر و اهداف یادشده استقبال کند.

اروپام**9157**1392
کد N192443

وبگردی